Infrastrukturminister Anna Johansson och Isabella Lövin (MP), minister för internationellt utvecklingssamarbete och klimat, presenterade på torsdagen infrstrukturpropositionen för den nationella planen 2018-2029. Denna har varit efterlängtad för några av regionens politiker som väntar på besked om flera större infrastrukturprojekt, bland annat Ostlänken men också byggandet av förbifart Söderköping.
På presskonferensen klargjordes att de ekonomiska ramarna höjs med omkring 100 miljarder kronor under perioden till 622,5 miljarder. Pengarna fördelar sig på tre anslagsposter: vidmakthållande järnväg (125 miljarder), vidmakthållande väg (164 miljarder) samt nya investeringar (333,5 miljarder – en ökning med drygt 56 miljarder). Det är i den sistnämnda posten som förbifarten ryms.
– Ur ett E22-perspektiv kunde det knappast se bättre ut, kommenterar Mattias Geving (S), kommunalråd i Söderköping.
I Söderköping har planerna på förbifart E22 nu nått så långt att en vägplan i stort sett är färdig och kommer att presenteras för granskning under senhösten. Vad gäller förbifarten är den nu presenterade infrastrukturproposition väsentlig vad gäller de ekonomiska ramarna samt vad regeringen betonar som prioriterade områden.
Vad gäller det sistnämnda betonade Isabella Lövin (MP) på presskonferensen vikten av att bygga infrastruktur för framtiden i den bemärkelsen att Sverige når upp till de miljömål som satts upp, något som också kan tala för förbifartsprojektet med tanke på den miljöpåverkan som dagens köer innebär.
– Det är ett klockrent projekt ur miljösynpunkt, vi har ju köer inte bara sommartid utan året om vid vissa tider, säger Mattias Geving.
Så dagens presskonferens har alltså inte lagt sordin på förhoppningarna att förbifarten byggs på utsatt tid?
– Nej, mina förhoppningar har snarare förstärkts.
Nästa steg vad gäller infrastrukturpropositionen är att Trafikverket får i uppgift att ta fram ett åtgärdsförslag som kommer att presenteras våren 2017. Där kommer mer detaljerat att framgå vilka projekt som Trafikverket prioriterar och hur tidsplanerna ser ut. Detta förslag beräknas sedan kunna klubbas politiskt under 2018.