Det är Nyhetsbyrån Siren som tagit fram siffror från Kommun- och landstingsdatabasen (Kolada) om gykelvägarna i landet. Mest cykelvänligt är det i Bromölla och Forshaga där varje invånare har 6,3 meter cykelväg, i 18 kommuner har man minst fyra meter cykelväg per invånare.
– Cykeltrafiken ökar, och cykelns roll som transportmedel i ett hållbart och fossilfritt transportsystem uppmärksammas allt mer, kommenterar Hans Brattström, handläggare på Sveriges kommuner och landsting (SKL), till Nyhetsbyrån Siren.
När det gäller Östergötland kan man konstatera att det är bättre försett med cykelvägar i den västra länsdelen än i den östra. Motala, Vadstena, Linköping och Åtvidaberg toppar i Östergötland och först därefter kommer Finspång som har 2,5 meter cykelväg per invånare – en stor ökning från 2014 då siffran låg på 0,3 meter. På plats 168 i riket kommer Norrköping där varje medborgare har 2 meter cykelbana, det kan tilläggas att snittet i riket är 2,1 meter.
Men i 72 kommuner har varje kommuninvånare under en meter cykelväg att färdas på, några exempel är Hedemora och Ockelbo som har en decimeter per invånare. Söderköping är inte så mycket bättre, här har man de senaste två åren en halv meter per invånare vilket innebär plats 257 bland landets kommuner.
– De planeringsinsatser som görs för att skapa bättre förutsättningar med sammanhängande och säkra cykelvägar är viktiga, till exempel för att underlätta cykelpendling, säger Hans Brattström.