Vanligtvis tar det inte mer än ett par minuter för Karin till jobbet efter att hon lämnat av dottern på Dagsbergs skola. Men förra onsdagen gick det snigelfart på 209:an in mot stan, eftersom det var asfalteringsarbete i höjd med flygplatsen. Två timmar senare var hon framme vid jobbet inne i stan. De långa köerna skrev Folkbladet om i torsdagens tidning, och där förklarade trafikingenjör Jan Ovinder på tekniska kontoret att det är 20 minuters kö vid arbetet.
– Det är rent ut sagt skitsnack utav honom. Jag känner mig kränkt av detta uttalande då han påskiner att jag, och många andra trafikanter, sitter och ljuger, säger Karin Broberg.
När hon kom till jobbet försökte hon leta information om arbetet på Trafikverkets och kommunens hemsidor. Men ingenstans hittade hon något om arbetet.
– Det var för att kunna planera bättre. Men jag hittade ingen information, så jag åkte i god tid från jobbet ifall att jag skulle få åka runt. Som tur var så fungerade allt då, men bristen på information gjorde att jag även behövde avsluta dagen tidigare. Den informationen borde stått på kommunens hemsida, säger hon.
Läs mer: Så svarar kommunen på kritiken: "Vi gör ingen större sak av det".
Karin Broberg mailade till kommunen och förklarade hur illa skött hon tycker att det hela är. Med i mailet fanns två frågor, dels om man på kommunen tycker att väntetiden är rimlig, dels vem som kompenserar henne för det?
– Då fick jag tillbaka ett sms, med något som ser ut som ett standardsvar, utan att ge svar på mina frågor. Det gjorde mig ännu mer irriterad, säger hon.
Efter onsdagen flöt trafiken bättre förbi arbetsplatsen.
– De har bytt ut trafikljusen mot vakter. Det verkade vara något fel på trafikljusen. Dessutom verkar de inte arbeta under den värsta rusningstrafiken, säger Karin, som dock vill påtala för kommunen att hon anser att informationen varit bristfällig:
– Med tanke på att de inte svarade på mina frågor kändes det inte som de läst mitt mail. Jag förstår att man kanske inte kan titta på enskilda synpunkter om det kommer in många. Men då kan man informera om i sms:et att man återkommer till dem som haft synpunkter eller frågor som inte besvarats. Det hade förenklat mycket även för dem. Det är viktigt att gå ut med information!