ICA Nära Tjällmo ligger i centrum av byn och är för många en samlingsplats och mötespunkt. Affären ägs av Pär Selin, en mycket engagerad och involverad butiksinnehavare som den begränsade kund- och försäljningsvolymen till trots satsar och ser ljust på framtiden. 

Nu i dagarna lanserade affären, som ICA-koncernens första Nära-butik i Sverige tillsammans med ett par andra Nära-butiker, en ny tjänst. Expressbeställning via nätet. Om man beställer innan klockan 16.00 kan man hämta sina varor redan efter två timmar samma dag i butiken. Sedan tidigare har de en nätbaserad beställningstjänst där stopptiden för beställningar var 23.59 med leverans dagen efter klockan 09.00. ICA-koncernens större butikskoncept började också med denna service i år.

Pär är inte den som väljer att springa runt i samma ekorrhjul utan ser investeringar och utveckling som självklart. På kort tid har butiken lanserat nya onlinetjänster, bytt trapp, byggt om och satsat på nya utbildningar för både anställda och Pär själv.

- Det är en stor drivkraft för mig, vi vill vara först och bäst. Det är också viktigt med det digitala, att synas och höras blir viktigare inte bara för småföretagare, allt blir mer demokratiskt och tillgängligt och det är viktigt. 

Pär nämner att han skickade två av sina anställda på en mediakurs i Göteborg.

- Där blev de jätteförvånade att lilla Tjällmo hade två kursdeltagare, när de flesta andra bara hade en. Vi märker att det är viktigt och det uppskattas av våra kunder när vi är personliga, om vi postar ett färdigt schabloninlägg på sociala medier får det ingen eller långt mindre respons än ett egenskrivet inlägg med någon ful bild på oss, haha. 

Pär konstaterar att handel drivs av volym.

- Här har vi bara volym på bananer och mellanmjölk, säger han och skrattar. Desto mer man säljer, volymmässigt, desto enklare är det som butik. Rent försäljningsmässigt är det lättare att vara en större butik, även när det gäller avgifter så slår det hårdast mot oss småföretagare.

Men det finns även positiva aspekter med att vara en mindre butik, menar Pär.

- Vi kan agera väldigt snabbt, vill vi göra om, eller bygga ut så kan vi fatta det beslutet samma dag. Och så har vi ju nära till kunderna med. 

Kundnärheten är viktig för en liten handlare, konstaterar Pär. Det kan bland annat visa sig i att han själv eller någon av de anställda hjälper till att bära matvarorna till bilen eller hämtar en kundvagn ute på parkeringen. Det har också visat sig stämma då de vunnit "Guldkompassen" en årlig utmärkelse som röstas fram av kunderna och delas ut till de ICA-butiker som haft bästa förbättring inom sin butiksprofil.

- Det är ett långsiktigt arbete alla små satsningar och förändringar vi gör under en längre period, får vi betalt för senare och vi har ökat försäljningsmässigt stadigt sedan 2013. Där tror jag också man ser att vi har nöjda kunder som ser att vi blir lite bättre hela tiden, alla handlar lite mer.

I framtiden kommer satsningarna och investeringarna att fortsätta. 

- Det blir en ny bakugn, pantmaskin, fruktinredning och nya frysar.

Men Pär vill poängtera att utan investeringsbidraget, som han som småföretagare i glesbygden kan ansöka om, skulle många av de redan utförda och planerade projekten inte gå att utföra.