Malmström åker nästa vecka över Atlanten för samtal med USA:s handelsrepresentant Robert Lighthizer. På agendan står diskussioner om bättre samordning av allehanda regleringar och certifieringar på handelsområdet, men också frågan om det går att få igång någon form av handelsavtal.

Vi har sagt att vi är redo att utreda möjligheterna till ett mer begränsat handelsavtal, fokuserat på industrivaror. Från vår sida är vi redo att börja granska det här, medan USA har en lite annorlunda tidtabell, säger Malmström på väg in till ett möte med EU-ländernas handelsministrar i Bryssel på fredagen.

EU svarar?

USA har gärna velat få in jordbruksprodukter in i diskussionen, vilket dock EU "absolut inte" är intresserat av. Samtidigt lever EU-oron kvar över att president Donald Trump ska göra verklighet av sina flitigt upprepade hot om att inför biltullar.

Om det sker lär Malmströms samtal med USA snabbt bryta ihop och i stället ersättas av tuffa europeiska motåtgärder.

Vi har upprepat flera gånger att om det skulle införas nya tullar så kommer de här samtalen att drabbas kraftigt. Vi gör samtidigt förberedelser för svarsåtgärder om det skulle ske – vilket vi inte hoppas, säger Malmström.

Tusentals jobb

Den svenska bilindustrin gör Sverige extra känsligt för eventuella USA-tullar.

Risken finns kvar. Sverige riskerar 4 000 jobb om det blir biltullar, varav 3 000 i västra Sverige, betonar EU- och handelsminister Ann Linde (S) på väg in till fredagsmötet.

Hon hoppas i stället på ett så brett avtal som möjligt med USA.

Jag hoppas att man ska komma ett steg längre. Sedan behöver ju Cecilia Malmström ett mandat från oss ministrar innan man kan börja förhandla på riktigt. Där är vi inte än. Jag hoppas att vi i vilket fall som helst ska få ett mindre avtal, för det är bra för svensk export, säger Linde i Bryssel.