Mycket har hänt med mackens roll i samhället under årens lopp.
Från tankplats och verkstad till hyrfilmskiosk och gatukök.
När Shell nu satsar vidare utan 7-Eleven kommer kaffet ha en central roll i verksamheten.
St1 som äger varumärket Shell har tillsammans med rosteriet Johan & Nyström tagit fram en egen kaffeblandning som ska serveras på bensinstationerna.
– Kaffet är a och o i dag. Människor är i rörelse allt mer och då behöver man något för att piggna till, ett mellanmål och där är kaffet centralt. Vi svenska dricker väldigt mycket kaffe och därför känns det väldigt kul att kunna erbjuda en egen blandning som vi är unika med, säger Marcin Malinowski.
Han berättar att deras kaffe är gjort av handplockade bönor vilket ska borga för en hög kvalitet.
– Kaffebönorna är som bäst när de är mogna, när de plockas maskinellt kommer även omogna bönor med och då blir inte kvaliteten densamma. Dessutom kommer vi ta bönor från olika länder beroende på när det är säsong där. Just nu kommer bönderna från Honduras till exempel men sen kan det bli något annat land.
Dessutom kommer personalen att gå en utbildning och lära sig mer om hur riktigt gott kaffe ska serveras.
– Jag har själv varit ute på vägarna mycket och vet hur viktigt kaffet är. Där det är gott kaffe där stannar man gärna igen. Vi kommer även erbjuda espressodrycker i olika tappningar och där kommer vi också jobba med den här bönan och rostningen.