För ett och ett halvt år sedan bildades den nuvarande konstellationen av Pelle Lundgren Motorsport. Men historien började långt innan dess.
- Mina kusiner började bygga en 142:a i Tjällmo när jag var liten och jag följde med dem på tävlingar, men jag har alltid varit motorintresserad. Allt som brummar och går på hjul är jättekul, säger föraren Pelle Lundgren.
- Jag får nog skylla på farsan som drog med oss bröder på tävlingar, säger co-drivern Ronnie Maxe.
"Bara hålla i"Lundgrens rallyväg har gått via en Volvo 360 original, en trimmad Opel Askona och nu landat i en mildare och mindre 100-hästars maskin i N-klassen.
Dessutom med framhjulsdrift till skillnad från de tidigare åken.
- Det var en fruktansvärt stor omställning. Speciellt i paniksituationer, då blir det mycket bakhjulsdriftstänk som när man till exempel ska rädda en sladd. Men med framhjulsdrift är det bara hålla i så mycket det går, förklarar Pelle.
Vill bli bättreFörutom redan nämnda består teamet av mekanikerna Keijo Mattila och Christian "Lillen" Gustavsson samt Per-Olof Einerfeldt, som är backup till Ronnie. Tillsammans är de aktuella för den nationella Suzuki 1300 RallyCup med 27 år på nacken.
Fjolårets elfteplacering vill man förbättra, även om det inte är huvudsaken.
- Vi åker för att det är jäkligt roligt, vi blir ju inga världsmästare, säger Ronnie.
- Men målsättningen är att bli bättre och bättre, menar Pelle.
Läs mer i fredagstidningen