"Vishing" och "pishing". Två varianter av bedrägerier där äldre personer hamnar i fokus för allvarlig brottslighet.
– "Vishing" handlar om brottslig verksamhet där bedragare genom social manipulation via telefon försöker komma över en persons privata ekonomi. Detta kan ske genom att personen som blir uppringd lämnar ut sitt bank-ID och den personens konto blir tömt, säger Hanna Kinnersjö, gruppchef på polisens bedrägerirotel i Norrköping.
Poliserna Hanna och Sara Stridh möter ett 40-tal intresserade åhörare i församlingshemmet i Hällestad.
"Pishing" eller "nätfiske" är en brottstyp där falska mejl skickas ut. Innehållet ser väldigt trovärdigt ut och mottagaren ombeds att trycka på en länk för att lämna sina bankuppgifter.
– De som drabbats av olika typer av bedrägerier säger nästan alltid att de inte fattar hur de har gått på det här. Bedragarna är extremt skickliga, manipulativa och förtroendegivande. Det är som ett jobb för dem, säger Sara.
Många av brottsoffren känner skam och vill inte berätta om att de blivit lurade.
– Mörkertalet är stort. Vi uppmanar alla som drabbats att prata om det och göra en polisanmälan, förklarar Hanna.
Många bedragare riktar in sig på äldre personer.
– Är du 75 år eller äldre ökar risken att drabbas av bedrägerier, säger Hanna.
Just telefonbedrägerier mot äldre ökar.
– Bedragaren ringer från en "myndighet", "företag" eller "bank" och är mycket trevlig och vill hjälpa till med något som han eller hon säger har gått galet. Det kan också röra sig om en säkerhetsuppdatering som måste göras för att skydda ditt konto. Det är bråttom och de bygger upp en stress för den som blir uppringd och då kan man inte tänka klart. Det är då de upplyser om att de ska hjälpa till och uppmanar den uppringde att logga in med sitt bank-ID, berättar Hanna.
Ett relativt nytt sätt att bedra är att få personer, oftast kvinnor över 80 år, att samla ihop alla sina värdesaker, så kommer ett "vaktbolag" och hämtar dem och säger att de ska förvara hennes värdesaker i ett bankfack för det är mer säkert än att ha dem hemma på grund av alla inbrott i området.
– En annan variant är att en bedragare skickar SMS till en äldre person och skriver att de är ett barnbarn som hamnat i trångmål och att de vill ha pengar swishat för att komma ur en knipa. Deras vanliga telefon är "trasig" och de använder för tillfället en kompis telefon, säger Sara.
Vad ska man då göra för att undvika att utsättas för olika bedrägerier?
– När det gäller telefonbedrägerier så lägg på direkt om du misstänker något. Det gäller att komma ihåg att det finns ingen myndighet, företag, eller bank som tar kontakt med dig via telefon, SMS eller mejl och ber dig logga in med ditt bank-ID eller bankdosa, säger Sara Stridh.
Informationen från polisen uppskattades av åhörarna.
– Det var en jättebra presentation. Det gäller att absolut inte ge ut några koder, bedragarna är verkligen fräcka, säger Gun Johansson, från Ljusfallshammar.
Vid ett annat bord sitter väninnorna Lisbeth Andersson och Mare Jansson.
– Jag har inte drabbats ännu, det är svårt att veta hur jag reagerar om någon ringer och försöker lura av mig pengar, säger Lisbeth.
– Jag har sagt till mina barnbarn att vill de låna pengar, så får de komma till mig personligen, säger Mare.