Nu rullar tågen i Grytgöl igen

Nu har Wolfgang Schreyer återupplivat det gamla industritågspåret till Grytgöl i en modellupplaga.

Tomma järnvägsvagnar rullar in i Grytgöl för att fyllas med gods.

Tomma järnvägsvagnar rullar in i Grytgöl för att fyllas med gods.

Foto: Privat

Grytgöl2019-10-03 08:00

Vi har tidigare berättat om Wolfgang Schreyer stor intresse för tåg och modellbanor. Nu har han utökat verksamheten med att i modellformat bygga upp en del av det gamla industritågspåret till Grytgöl från Ljusfallshammar inklusive en tågstation i Grytgöl.

– Så nu är Grytgöl återigen anslutet till järnvägsnätet, som förr i tiden, skojar Wolfgang Schreyer. Det första tåget förväntas in snart och sedan blir det regelbunden trafik till Ljusfallshammar.

Vad kan du berätta mer om den här nya modelljärnvägen?

–  Den här modelljärnvägen är större än den vanliga "Märklinmodellen" med hela 32 mm spårvidd, mot den normala 16 millimeter.

På bilderna syns även vagnar, som ser ut som gula spårvagnar?

–  Ja, och det är precis vad det är också, nämligen modeller av den äldsta spårvagnstypen i Norrköping, som man fortfarande har kvar något exemplar av.

–  Så dom får också hänga med och dras av loket på den här nya slingan, fram till Grytgöls station. Mest bara för att spårvagnen är gjord i Tyskland, varifrån jag kommer, så det kändes lite kul att bygga just dem.

Varifrån kommer ditt stora tågintresse?

–  Jag fick min första modelljärnväg i julklapp som åttaåring hemma i München, där vi bodde vid en järnväg med ånglok. Där väcktes nog mitt intresse och då ville jag bli lokförare, men sedan förde arbetslivet mig till andra spår.

–  Men jag är medlem i Wadstena Fogelsta veteranjärnvägsförening och där hoppas jag få köra riktiga lok i framtiden.

Wolfgang Schreyer har nu återupplivat järnvägen i Grytgöl och tågstationen, som lades ner för över 50 år sedan.
Wolfgang Schreyer har nu återupplivat järnvägen i Grytgöl och tågstationen, som lades ner för över 50 år sedan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!