Det är förslaget inför kommunstyrelsen den 11 juni. Sista ordet har kommunfullmäktige.
Enligt tjänstemannaförslaget avvecklar Upplev Norrköping AB Turistcenter från och med den 1 oktober 2018. Det nya kontaktcenter som ska öppna i förvaltningshuset Rosen den 2 juli övertar delar av den besöksservice som Turistcenter hanterar, som att ta emot turister.
Kontaktcentret tar också över försäljning av parkeringskort och boendeparkering, medan ansvaret för försäljning av konsert- och evenemangsbiljetter flyttar till Louis De Geer Konsert och Kongress AB, som en gång tidigare haft ansvaret för den.
För att nå fler besökare på ett effektivare sätt behöver arbetssätten förändras i takt med utvecklingen, står det i underlaget till förslaget.
Generellt går samhällsutvecklingen mot alltmer digitaliserade tjänster, allt fler söker sin information digitalt, också inom besöksnäringen. Den fysiska lokalen i form av en turistbyrå minskar i betydelse.
Besöksservicen i Norrköping förnyas bland annat genom utveckling av de digitala medierna, genom att behovs- och säsongsanpassa informationen vid till exempel större evenemang och genom att möta besökarna där de är genom så kallade InfoPoints, en butik eller ett hotell, och lokala ambassadörer och så kallade greeters, intresserade och engagerade invånare som tar emot besökare och visar sin stad.
Norrköping inför ett kontaktcenter, formellt från den 1 juli 2018. Målet med det är att man enklare och snabbare ska komma i kontakt med kommunen.
Till att börja med har man anställt elva kommuninformatörer, som på sikt kan utökas till 17. Det är en mix av personer som jobbat tidigare i kommunen och andra.
Kontaktcentret ska ligga innanför entrén till förvaltningshuset Rosen på Trädgårdsgatan, med en reception och datorer för e-tjänster, broschyrer och en del där kommuninformatörerna besvarar frågor på telefon och Facebook.
Enligt förslaget ska kontaktcentret även ta emot turister, något som i så fall blir aktuellt främst till nästa sommar.
– Jag ser det som en otroligt fin kombination. Det är ju många i landet som har valt att göra så, säger Jennifer Benckert, projektledare och blivande enhetschef för kontaktcentret.
– Jag ser det som en naturlig del i att kunna gå in i kontaktcenter och få den informationen också.
Utveckling och ansvar för de strategiska frågorna ska fortsatt ligga på Upplev Norrköping. Bolaget ska ansvara för besöksinformation på hemsidor, evenemangskalendrar och i broschyrer.
Upplev Norrköping har ett hyreskontrakt för den nuvarande turistbyrån som löper till och med 2022. Förhandlingar har startats med fastighetsägaren för att lösa avtalet i förtid.