Rankingmässigt bland de 171 kommunerna i jämförelsen har Norrköping sjunkit från plats 37 till plats 70,
Men enligt ett pressmeddelande från Norrköpings kommun har man på flera punkter förbättrat sitt omdöme hos företagarna.
I SKL:s Öppna jämförelser om företagsklimat 2017 har Norrköping kommuns sammanlagda nöjd kund-index (NKI)minskat från 75 till 73.
SKL:s enkät går ut till företag som haft ett avslutat ärende hos kommunen under 2017.
I enkäten ingår myndighetsområdena brandtillsyn, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd samt serveringstillstånd, samt serviceområdena information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet.
– Vi deltar i SKL:s undersökning eftersom vi tycker att det är viktigt att få återkoppling på vad företagen anser om kommunens service. Genom rapporten får vi svar på vad vi är bra på och vad vi kan förbättra. Enligt SKL är vårt resultat på 73 NKI högt, men vi arbetar för att vi ska nå 75 igen och gärna däröver. Vi vill förstås ligga högre upp på rankingen, säger Pontus Lindblom, näringslivsdirektör i pressmeddelandet.
Gällande information, bemötande, tillgänglighet och effektivitet ger företagarna Norrköping bättre betyg än rikssnittet, enligt pressmeddelandet.
Också för hanteringen av bygglov, miljö- och hälsoskydd, markupplåtelse och serveringstillstånd får Norrköping högt betyg och ligger högre än rikssnittet bland kommuner.