Minns ni hemsidorna frĂ„n milleniskiftet med extra allt? Blinkande knappar, flygande fjĂ€rilar och en bladning av alla typsnitt som fanns â bara för att de gick? NĂ€r Marcus Törnell frĂ„n Reflx Kommunikation visade nĂ„gra exempel frĂ„n den tiden för frukostdeltagarna pĂ„ Handelskammaren i torsdags, gick ett lĂ€tt igenkĂ€nnande skratt genom publiken.
â HĂ€r har vi Norrköpings kommuns hemsida frĂ„n 1999. Inte sĂ„ hĂ€ftig, sade han och visade nĂ„gra lĂ€nkar runt ett N pĂ„ en vit botten.
Sedan dess har det hÀnt en hel del. För under tiden som hemsidan fÄtt stÄ tillbaka för de omÄttligt populÀra sociala medierna de senaste tio Ären, har den fÄtt ett annat utseende och uppgift. Och nu har det börjat hÀnda saker, menar Marcus Törnell:
â Hemsidan har börjat mogna igen. Men i dag ser det annorlunda ut, vi vill ha mer kvalitet Ă€n kvantitet och ni företagare mĂ„ste veta vad ni vill fylla den med.
Kollegan Carl Netz tog sedan vid och förklarade hur webb och verklighet hÀnger ihop och hur företagare mÄste tÀnka i "den nya vÀrlden".
â I dag betalar vi rĂ€kningar i mobilen nĂ€r vi sitter pĂ„ toan, letar semesterresor pĂ„ bussen hem och vi förvĂ€ntar oss att vĂ„r familj och vĂ„ra vĂ€nner finns tillgĂ€ngliga nĂ€r vi vill. Och samma sak förvĂ€ntar sig era kunder av er, sade han.
Att ha en hemsida med produktinformation, priser och kontaktuppgifter har visat sig vara viktigt bland kunder. Man vill Àven ha en uppdaterad hemsida. NÄgot som det finns att jobba med, visar det sig.
â En tredjedel av företagarna uppger att de uppdaterar sina hemsidor en gĂ„ng per Ă„r eller mer sĂ€llan! SĂ„ det finns utvecklingsmöjligheter, sade Marcus Törnell.
Jenni Laapotti och Cecilia Victoria à slund driver Digitalsnack tillsammans och hjÀlper bland annat företag att synas i sociala medier. De gav sina bÀsta tips för att nÄ sin mÄlgrupp.
â Att lyckas i sociala medier i Ă„r Ă€r svĂ„rare Ă€n nĂ„gonsin. Att jobba strategiskt för att nĂ„ ut till sina kunder Ă€r minimikravet 2018, sade Cecilia Victoria Ă slund.
â MĂ„nga tror att det Ă€r en "quick fix", men vi berĂ€ttar att det krĂ€vs hĂ„rt arbete, fortsatte Jenni Laapotti, som Ă€ndĂ„ kan se att svenskar och svenska företag ligger i framkant i Norden nĂ€r det kommer till att synas i sociala medier.