Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Skolan är inkrökt svensk

Problemet är att det vi gör är för svenskt. När det borde vara globalt. Och att många elever är för lata. När de borde jaga kunskaper.

Svenska skolproblem. När världen mäter det den mäter halkar vi efter.

Svenska skolproblem. När världen mäter det den mäter halkar vi efter.

Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT

FOLKBLADET LEDARE2014-04-02 07:52

För ett par år sedan utmanade OECD/Pisa ett stort antal 15-åringar i 44 olika länder. Vid sina datorer fick de uppgiften att lösa ett antal problem. Uppdraget mätte framförallt elevernas förmåga att överföra sina kunskaper till andra områden.

För de 1 250 svenska skoleleverna som ingick i testet gick det väl så där. De landade strax under snittet tillsammans med jämnåriga elever i Irland, Danmark, Portugal, Ryssland, Slovakien och Polen.

Asiaterna vann som vanligt. Vilket var lite extra knäckande. Den tidigare försvarslinjen i Pisastormarna har ju byggt på att asiaterna är bra på att rabbla siffror, årtal och ekvationer. Kreativt tänkande och problemlösande är däremot en svensk paradgren. Det försvaret får nog läggas till handlingarna efter gårdagens Pisa.

Jag vet faktiskt inte vad vi ska kontra med den här gången. Förmodligen är den bästa attityden att ställa sig naken och skyddslös i blåsten och erkänna utan förbehåll att vi inte hänger med i den globala konkurrensen.

Den enda rimliga förklaringen till de ideliga bakslagen i Pisa är nämligen att det vi upplever nu är en genomgripande globalisering på utbildningsområdet. När världen mäter det den mäter så får vi vara glada om svensk skola kan matcha placeringarna i ur svenskt perspektiv "udda" sporter som konståkning och backhoppning.

De flesta lärare och skolor är bra. Pengarna som satsas är frikostiga. Det är inte där problemen sitter. Problemet är att det vi gör är för svenskt. När det borde vara globalt. Och att många elever är för lata. När de borde jaga kunskaper.

Det går heller inte att komma ifrån att skolpolitiken är nationellt inkrökt. Flödet av upprörda politikerkommentarer som följde på gårdagens Pisarapport gör ingen människa glad. Partierna vevar på med sina inövade och statiska problemlösningsalternativ. Lösningarna är desamma alldeles oavsett problem.

Den utskällde Jan Björklund har nog mest rätt trots allt. Han har så länge jag minns haft fokus på toppskolländerna. Dagens mätningar mäter inte "hans" skola. Hans förkärlek för att skylla allt på sossarna ställer dock till det för honom.

Ska man skylla på något så föreslår jag att vi får skylla oss själva. Paradmeningen "In Sweden we have a system" har nu kommit till vägs ände även inom utbildningspolitiken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om