Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Klumpig plan för Resecentrum

Min bedömning är att det är ett klumpigt och svårhanterligt projekt. Om det genomförs kommer det att kosta Norrköpings skattebetalare onödigt mycket. Bättre planer behövs!

FOLKBLADET DEBATT2013-12-04 07:48

Planeringen av nytt resecentrum i Norrköping utgår från Fördjupning av översiktsplanen för Resecentrum och södra Butängen. Planen antogs av kommunfullmäktige juni 2010. Planeringen fortsätter efter konceptet ”Upphöjt läge diagonalt över södra Butängen”. Min bedömning är att det är ett klumpigt och svårhanterligt projekt. Om det genomförs kommer det att kosta Norrköpings skattebetalare onödigt mycket. Bättre planer behövs!

Låt nuvarande resecentrum vara kvar. Men tåg som passerar Norrköping ska ge minsta möjliga störning. Detta uppnås med att förlänga tunnlarna för Ostlänken så att dessa tåg passerar även Butängen under mark. Ostlänkståg söderifrån som ska göra uppehåll i Norrköping leds upp till resecentrum.

Stationerna ska planeras och byggas så att de blir trygga för resenärer!

Tåg som ska passera genom resecentrum i hög fart utan att stanna går genom tunnlar, som inte kan nås av allmänheten. Isolerade tunnlar ger också minsta spridningen av det kraftiga bullret från tåg i hög fart.

Ostlänkenbygget ska i möjligaste mån inte störa trafiken på Södra stambanan och det allmänna vägnätet!

Genom att endast utveckla nuvarande resecentrum kommer både järnvägs- och vägtrafik att störas minimalt.

Förslaget kräver inte heller omedelbar ombyggnad av gatunätet för att resecentrum med Ostlänken ska fungera. Därmed är riskerna med det befarade byggkaoset borta.

I Järnvägsutredningens studie bedöms nuvarande stationsläge i Norrköping som optimalt för stadsbyggnaden med framtida markanvändning och tillgänglighet.

Den geometriska standard som önskas är att lägga spåren för Ostlänken så att kurvradierna blir tillräckligt stora för farten 320 km/h. Om spåren läggs i tunnlar under Butängen kan kurvradien ökas, särskilt om man går något utanför vald korridor. Med bästa dragning behöver godsbangården inte flyttas nu och investeringarna i förbättring av Händelöbanan kan användas länge.

Förutom att uppfylla Järnvägsutredningens riktlinjer gör förslaget det enklare att växla in spårvagnar på stambanan och att bygga Östersjöbanan från resecentrum till Söderköping – Kalmar.

Välj detta resecentrumalternativ för största kostnadseffektivitet, miljöanpassning och utvecklingsmöjligheter och med minst risk för byggkaos och störningar på järnvägs- och vägtrafiken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om