Du är hälsoprocessledare hos Region Östergötland. Vad gör man då?

– Vi jobbar med hälsofrämjande sjukdomsförebyggande arbete, för alla invånare i Östergötland, från små barn till äldre personer, sa Linda Karlsson. Och vår målsättning är att alla ska må så bra som möjligt. 

–  Och för att vi ska må fint, är  en bra sömn bland det viktigaste. För får man inte sova, så mår man inte bra.

Artikelbild

| Kassören Carl-Johan Dyverfeldt och frun Birgitta räknade in 80 medlemmar till föredraget om sömnens betydelse för hälsan.

Vid föredraget hos SPF Seniorerna i Finspång, betonade Linda Karlsson att det handlar om individuella åtgärder, för att komma åt eventuella sömnproblem.

– Men det finns vissa generella råd, som vi ger till alla, fortsatte hon. Och ett sådant råd är att i sovrummet, bör man ha det tyst, mörkt och kallt, när man ska sova, helst mellan 15 till 18 plusgrader.

Sedan nämnde Linda även vikten av att röra på sig:

–  Det allra bästa är att motionera på förmiddagen, om man har möjlighet. Och i annat fall åtminstone en eller helst två timmar innan man ska sova. För det gäller att ge kroppen tid att trappa ned före sömnen.

Artikelbild

| Hur betydelsefull är sömnen för hälsan? Det fick SPF Seniorerna i Finspång veta vid ett föredrag.

Vilken sorts motion rekommenderar du?

–  Promenader fungerar alltid eller kanske en "Kiruna". Det kallar vi övningen för när man sitter ned och ställer sig upp tio gånger i streck.

Artikelbild

| Plötsligt började deltagarna resa sig och sätta sig i högt tempo. De gjorde en övning som kallas "Kiruna".

Du nämnde också att det finns sömnskolor, som man kan gå?

– Ja, men hittills har vi enbart haft sömnskolor för Region Östergötlands egen personal, inte minst med tanke på att många arbetar oregelbundna tider och därmed kan få sömnproblem.

– Men det vore bra, tycker jag, om vi kan erbjuda även allmänheten sömnskolor i framtiden.