Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kritik mot Östgötatrafikens nya seniorbiljett

Vid nyår försvinner pensionärsrabatten på Östgötatrafiken. I stället införs en seniortaxa från 70 år.  - Jag anser att det är diskriminerande, säger Ulla Johansson, ordförande för Handikappföreningarna i Finspång.

Ulla Johansson är frustrerad över Östgötatrafikens nya seniorbiljettsystem. "Det är diskriminerande" säger hon. Foto: Carolina Nilsson

Ulla Johansson är frustrerad över Östgötatrafikens nya seniorbiljettsystem. "Det är diskriminerande" säger hon. Foto: Carolina Nilsson

Foto: Carolina Nilsson

FINSPÅNG/LINKÖPING2008-10-28 03:00
Hon är även trafikansvarig i PRO:s styrelse i Finspång och reagerar på Östgötatrafikens nya biljett- och åldersregler. För att ha en tydligare och enklare gräns inför Östgötatrafiken begreppet senior som gäller de som fyllt 70 år. Därmed försvinner rabatter för sjuk-, förtids- och folkpensionärer under 69 år, som inte är färdtjänstberättigade. - Det är diskriminerande! anser Ulla Johansson, som ännu inte tagit ställning till om hon ska göra en anmälan. Som trafikansvarig jobbar hon aktivt med att uppmuntra kollektivt åkande, både av ekonomiska skäl och för miljöns skull. - Men det är svårt att göra det när Östgötatrafiken tar ett steg åt andra hållet. Pensionärer får det bara sämre och sämre i samhället och nu ska det bli dyrare att åka buss också, säger Ulla Johansson. Ska Östgötatrafiken ska sätta en åldersgräns, borde den vara vid 65 års ålder, anser hon. - Det är pensionärsåldern. Och det ska även gälla förtidspensionärer. - Nu måste vi sätta ner båda fötterna och sätta stopp, säger hon. Östgötatrafiken svarar följande på Ulla Johanssons kritik angående senior-åldern: - VI har ju inte haft åldersgräns förut, utan begreppet pensionär. Gränsen för när man går i pension varierar och då tycker vi det är bättre att sätta en åldersgräns. Så då inför vi begreppet senior vid 70 års ålder. Samtidigt inför vi många fler rabatter för seniorer, säger Östgötatrafikens informationschef Sylvia Rydström. Från att pensionärer tidigare endast fått rabatt på periodkortet utökas nu seniorrabatterna till bland annat periodkort, värdekort och enkel taxa. - Det vet jag inte om det diskuterats. Men vi tror det är bättre att ha en jämn ålder som gräns. Därför är 70 bra, säger Sylvia Rydström - Litegrann, inte så mycket än. Men det kommer säkert mera, säger Sylvia Rydström Har man färdtjänst gäller dock "seniorpriserna", eller "ungdomspriserna" som är på samma nivå, oavsett ålder, betonar informationschefen.
Priserna gäller från första januari 2009: och gäller från 70 år.Enkelresa inom tätorten med värdekort kostar 10 kronor. Mer rabatt ges på 30-dagarskorten, som kostar 345 kronor för tätort, 475 kronor för närområde och 640 kronor för länsgiltighet. Färdtjänstberättigade omfattas även av seniorrabatten. Dock omfattas inte den som är sjukpensionär. Hela prislistan hittar du på www.ostgotatrafiken.se
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om