– Med facit i hand borde vi inte försökt få upp mobilkranen i det här väglaget. Vi hade sandat, men det var som blankis under. Jag var på väg uppför backen när mobilkranen blev baktung och gick upp med nosen först innan den välte ut över kanten och ner i slänten, berättar Viktor Bergström, från företaget Östgöta Mobilkranar.
Det var Viktor som körde mobilkranen och som skadade sig vid kraschen.
– Det blir en skaplig smäll när 55 ton slår i backen. Jag är rejält mörbultad och blåslagen idag och har en del sårskador. Jag började hosta blod i ambulansen in till sjukhuset. Men det var ingen större fara, det var bara blodkärl som hade gått sönder. Det kom in en del glas i lungorna också, men det ska jag ha hostat upp, säger Viktor, som tidigare körde speedway i Vargarna.
Ändå är du på jobbet idag?
– Ja, jag kanske borde ligga i sängen. Men det känns bra att gå till jobbet direkt och processa det som hänt mentalt. Dessutom vill jag vara delaktig i bärgningen. Självklart är jag glad att inte personskadorna blev värre.
Tog du dig ut från mobilkranen själv?
– Nej, jag satt fast under grejer inne i kranen. Jag hade tur som hade en kollega i hörlurarna när olyckan inträffade. Jag kunde inte använda min mobil för den åkte ut från hytten när rutan gick sönder när kranen träffade marken. Jag var vid medvetande hela tiden och fick hjälp av kollegor att ta mig ut.
Mobilkranen som ligger kvar i slänten i närheten av riksväg 51 kostar mer än tio miljoner kronor i inköp. Bärgningen kommer att bli krånglig och svår att utföra.
– Ja, det blir en utmaning och kommer att ta flera dagar. Vi måste bygga temporära vägar fram till mobilkranen, använda oss av dubbla mobilkranar och bärgare för att få den på hjul igen. Det blir ett avancerat samarbete mellan oss, ett annat mobilkransföretag, bärgningsfirma och försäkringsbolag, förklarar Viktor Bergström.
Arbetet med att montera balkonger på de nya husen högst upp vid Melbysund är skjutet på framtiden.
– Vi har haft mobilkranen däruppe förut, men inte i det här väglaget. Nu har vi provat det, så nu inväntar vi bättre väglag innan vi försöker igen, säger Viktor Bergström.