Riksväg 51 mellan Norrköping och Örebro passerar genom flera kommuner och två län och är av stor betydelse för såväl person- som godstransporter. Vägen är dålig på flera sträckor, vilket avsevärt begränsar framkomligheten.
Den borgerliga Alliansen i Norrköping vill lyfta frågan och diskutera hur det över länsgränsen kan arbetas för en förbättrad vägstandard.
Under tisdagsförmiddagen samlades Alliansens företrädare i berörda kommuner Norrköping, Finspång, Hallsberg, Kumla och Örebro tillsammans med representanter från Vägverket i kommunhuset i Finspång.
- Det här är ett diskussionsmöte där vi vill lära oss mer om er sida från Örebro län, samtidigt som ni kanske behöver lära er från oss. Det handlar om kunskapsinhämtning, säger Karin Jonsson.
De långväga gästerna från Hallsberg var något försenade.
- Hallsberg kom lite sent på grund av den dåliga vägen, sa Fredrik Blomberg (C), gruppledare i Finspång, med en kombination av allvar och humor.
För att något behöver göras var samtliga inblandade rörande överens om.
- Det är viktigt att lyfta fram vilken potential 51:an har. Vill vi ha en bättre kommunikation med Örebro måste vägen förbättras. Det är politiskt som vi måste trycka på, säger Larseric Ramlöv (FP).
Men ofta handlar det om ekonomi och prioriteringar, vilket Bengt Forsberg, verksamhetsplanerare på Trafikverket betonade.
Flera av åtgärderna på riksväg 51 ligger en bit framåt i tiden och när "Förbifart Finspång" kan bli ett faktum vet ingen i dagsläget.
- "Förbifart Finspång" kommer att åtgärdas, men punkten ligger längst ner på prioriteringslistan för tillfället. När det gäller mitträcke och gång- och cykelväg mellan Svärtinge och Finspång ska det göras under 2013, säger Bengt Forsberg.
Tunga transporter
På mötet lyftes alla tunga transporter upp och att Finspång är en pendlingskommun.
- Tre av Sveriges största städer Linköping, Norrköping och Örebro finns på nära avstånd, det är tättbefolkade områden. Vi vet att många pendlare väljer att åka över Katrineholm och Vingåker istället för riksväg 51 för att den är så dålig, säger Karin Jonsson.
Mathias Sundin, (FP), oppositionsråd i Norrköping, är uppvuxen längs vägen, vid Svennevad i Närke. Han påpekar att många tycker att Örebro känns oerhört långt bort på grund av vägstandarden.
Väldig potential
- Det finns en väldig potential för sträckan. Det skulle klart förbättra hur vi ser på Örebro om vägen var bättre, säger Mathias Sundin.
Larseric Ramlöv nämnde även alla långtradare som tvingas köra genom samhället till industrierna och betonade att näringslivet i Finspång helst ser att en infart byggs norrifrån.
- Blir riksväg 51 bättre ökas trafikintensiteten, färre kommer åka över Katrineholm, säger Larseric.
Fredrik Blomberg tyckte det var positivt att ett samarbete över länsgränserna inletts.
- Genom att jobba mot samma målsättning kan processen gå snabbare, säger Fredrik Blomberg.