"Vägverkets förslag hämmar tillväxten"
- Vägverkets förslag hämmar tillväxten och motverkar en nödvändig regionförstoring. Det säger Finspångs kommuns utvecklingschef Hans Lindberg.
Britta Vesterlund, med mamma Margareta på passagerarplatsen, tycker att 90 kan vara i högsta laget.
Foto: Titti Olovsson
- Det är betydelsefullt med god framkomlighet på våra vägar för vårt näringsliv, godstransporter och arbetsresor, säger Hans Lindberg.Arbetspendlingen har ökat och arbetsmarknadsområdena har växt avsevärt sedan början av 1990-talet.- För Finspång som kommun har inpendlingen och arbetsresorna ökat markant. I takt med att både privat och offentlig service centraliseras ökar de enskildas behov av resor inom regionen.I yttrandet betonas att länets och Finspångs egentliga problem är att bristfälliga väganslag medfört att vägnätet i huvudsak har en bredd under sju meter. Det är till exempel en väsentlig skillnad på vägstandarden mellan Rejmyre och Vistingekorset och länsväg 215.Fler förslag
- Det borde vara viktigare att lägga pengar på att förbättra vägstandarden. Vi vill ha bashastigheten 90 kilometer i timmen på riksväg 51 mot Örebro, länsväg 215 mot Skärblacka och på länsvägen mellan Vistinge och Rejmyre.Finspångs kommun vill även ha bashastigheten 80 kilometer i timmen på nuvarande 70-vägarna Rejmyre-Hävla, Rejmyre-riksväg 55, Lotorp-Igelfors och Ljusfallshammar-Grytgöl.- Dessa vägar har också stor betydelse för både näringslivets transporter och enskildas arbetsresor, konstaterar Hans Lindberg.