Vägverket: "Det är inte saltet som är boven"
Vägverket avvisar kritiken mot vägsaltet. - Saltet i sig smutsar inte ner. Då är dubbdäcken värre. Och saltet behövs för att hålla vägarna isfria och så att snön inte packas och fastnar på vägbanan - det kan inte en plog ta bort, säger Jörgen Gustafsson, projektledare för drift på Vägverket.
Att det bara saltas och inte plogas, som Rune och Christina hävdar, är helt felaktigt, enligt honom. - Det är en vanföreställning och något som inte ska förekomma. Ibland kan det vara så att det börjar snöa när vi är ute och saltar, säger Jörgen Gustafsson.Han tror inte heller på att ersätta saltet med vare sig CMA - Kalciummagnesiumacetat, eller sand. - Miljömässigt minskar CMA inte problemen, samtidigt som det är 15-20 gånger dyrare än salt. Problemet med sand är att det blåser bort av fartvinden från bilarna och åker av vägbanan och då blir vi tvungna att sanda om ofta, säger han.Varm sand då, som Rune föreslår? - Det använder vi ibland men det är också energikrävande med uppvärmningen. Men då måste det vara stabil väderlek med riktiga vinterförhållande. Så ni fortsätter att använda salt? - Ja. Vi får in lika många synpunkter från yrkeschaufförer och kommuner om att vi inte använder salt i den utsträckning vi förr gjorde, som vi får från de som är negativa till det. Med mindre salt får vi flera vägar med isväglag vilket gör att man måste sänka hastigheten. Då kan man inte köra lika fort som man skulle kunna om vi använde salt.I Norrland och på Gotland används inte salt. Varför? - Vi saltar normalt bara på vägar där fler än 2000 fordon passerar varje dygn. Det är helt enkelt för att det är för lite trafik på Gotland och på många av vägarna i Norrlands inland, säger Jörgen Gustafsson.
Fotnot: CMA är ett ämne med lika goda halkbekämpningsegenskaper och något bättre miljö- och korrosionsegenskaper än salt
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!