Vägräcken het fråga på Transportmöte
FINSPÅNGCirka 20 yrkesförare deltog i gårdagens möte med Vägverket. Förarna, som kör buss eller lastbil, tog tillfället i akt att föra fram sina synpunkter.Från Vägverket Region Öst deltog Hans Sävenhed och Arne Carlfjord.
De vägräcken som satts upp mellan Finspång och Sonstorp upptog en stor del av diskussionen. Förarna uttrycket sina farhågor över att dessa räcken snarare ökat trafikfaran, än minskat den.
? Med räcken på båda sidorna har vägen blivit trång. Det finns inte längre någon möjlighet frö mopedister cyklister och gångtrafikanter som kommer från bussen att gå åt sidan på vägrenen om det krävs.
? När buss och lastbil möts på vägen räcker den inte till. Inte heller går det att möta plogbilen.
? Det är bättre att fara ut på ett gärde vid en eventuell avåkning, än ha ett räcke som leder till att fordonet studsar tillbaka och hamnar i mötande körfält.
Det var några av de argument och farhågor som chaufförerna förde fram.
<b>?Mjuka räcken?</b>
Enligt Arne Carlfjord kommer ingen bil att studsa tillbaka ut på vägen vid en eventuell avåkning.
? De nya räckena är mjuka, de fångar upp bilarna och skickar inte ut dem på vägen igen.
Hans Sävenhed höll med om att det ideala vore att bredda vägen, och det skulle Vägverket helst göra. Men det finns många hänsyn att ta. Det kan vara miljömässiga skäl, det kan finns fastigheter att ta hänsyn till, det kan finnas sjöar och vattendrag som påverkar. Och inte minst ekonomin.
? Förbifarten som planeras i Svärtinge motsvarar två eller tre årsbudgetar för trafiken i länet.
<b>Skepsis</b>
Frågan om kostnaden för räckena kom också upp. Enligt Arne Carlfjord rör det sig om drygt två miljoner kronor.
? Dessa kostnader innebär inte alls att andra förbättringar i vägnätet inte blir av, lovade Sävenhed.
Hans Sävenhed höll med om att vägsträckor med räcken kan upplevas trånga, men hävdade att de inte är det.
? Psykologiskt verkar det så, men vägen har inte blivit smalare.
Arne Carlfjord hävdade tvärtom att viss breddning har skett.
? Vi har breddat 15-20 centimeter på varje sida som en stödremsa för räckena.
Men att vägen blivit bredare var en uppgift som bemöttes med djup skepsis.
<b>Säkerhet</b>
Förutom räckena så diskuterades bland annat bussförarnas krav på ökad säkerhet vid hållplatsen Bangrindarna i Sonstorp. Förarna önskar sig bättre belysning - något som redan uppfyllts.
? Det är redan klart att det ska bli två lyktstolpar till, i samband med översyn av de gamla. Vi har lagt en beställning på det.
Ett övergångsställe, som också var ett krav, blir det dock inte. Hans Sävenhed förklarade att övergångställen inte ska finans på 70 eller 90-väg. Paradoxalt nog är det säkrare utan.
<b>Övergångsställen</b>
? Forskning har visat att övergångsställen invaggar i falsk säkerhet, finns det inget där folk måste ta sig över vägen från en busshållplats, ser de sig för bättre. Annars finns det många som bara går över, och på sträckor med högre hastighet är det svårt att hantera för bilisterna.
I stället är lösningen att bygga ner hastigheten för att öka säkerheten.
? Det gör vi med bland annat gupp och avsmalningar.
Hastighetsminskning på platsen kan inte Vägverket ta ställning till. Just på den delen av vägen är hastigheten länsstyrelsens ansvar.
Transportklubben ska sammanfatta sina synpunkter skriftligt och skicka till Vägverket.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!