Turister ska få bättre service
Turistinformationen i Finspång ska utökas. Precis som i hela länet.De två turistbyråer som finns i kommunen har kompletterats med serviceplatser.
Det blågula stället för broschyrer med bokstaven "i" markerar de nya turistserviceställena. Ett av dem ligger på hotell De Geer. Marit Bergström som är receptionsansvarig tycker att satsningen är väldigt bra. - Vi får alltid många frågor från turisterna och det är bra att ha material tillgängligt, säger hon. Foto: Magnus Johansson
Foto:
Här finns ett blågult ställ med broschyrer och kartor. Personalens uppgift är bland annat att säga till på turistbyrån när materialet är slut, så fylls det på.
- De som jobbar på de här ställena är redan vana vid att få turistfrågor, säger kommunens näringslivschef Richard Widén.
Det är inte bara personal inom den traditionella besöksnäringen - turistbyråer, hotell, restauranger, campingplatser etc - som möter turister. Det gör även de som jobbar på macken och i affären.
- Internet har ändrat på en hel del, säger Richard Widén. Folk är mer pålästa numera och de bokar via nätet. Det är inte alla som tar sig till en turistbyrå.
Finspångs kommun har deltagit i ett projekt om besöksnäringen som Östsvenska Turistrådet har genomfört. Det är via Turistrådet som den nya satsningen med serviceställen genomförs.
- Tanken är att få ut informationen där turisterna finns. I år gör vi ett litet prov och ser hur det fungerar. Nästa år kan vi utöka om det faller väl ut.
Eventuellt kommer Finspångs turistbyrå att flytta från biblioteket till Vibjörnsparken över sommaren.
- Om allt praktiskt går i lås så blir det så. Fördelen är att det går att ha bemannat på helger då biblioteket är stängt. Det fungerar inte att enbart ha turistbyrån öppen på vardagar.
Även om turistbyrån skulle flytta, så ska det finnas informationsmaterial kvar på biblioteket.
Kommunens andra turistbyrå finns i Rejmyre.
I hela länet finns sedan några veckor turisserviceställen. Mera information finns på www.ostergotland.info