Det är en tidpunkt på året när det sker ett stort antal viltolyckor.
I utkanten av Finspång, mellan den så kallade Viggestorpskurvan och det gamla Vägverket vid Najenlunden, har antalet viltolyckor varit väldigt många.
Under tisdagseftermiddagen ägde tre viltolyckor rum inom 55 minuter, mellan klockan 16.50 och 17.45.
– Jag har aldrig varit med om att så många har skett på samma ställe på så kort tid, säger Urban Hertin, samordnande kontaktman i Nationella Viltolycksrådet.
Först blev en dovhjort påkörd och försvann in i skogen. Därefter krockade en bilist med ett rådjur. Även detta djur sprang in i skogen utan att hittas. Vid den tredje olyckan sprang en flock dovhjortar över vägen och ett av djuren blev påkört. Dovhjorten hittades senare skadad och fick avlivas.
– Bilisterna fick inga personskador, men det blev vissa smärre skador på deras fordon, säger Urban Hertin.
Vid området har det skett ytterligare några viltolyckor senaste tiden. Förra veckan krockade en bilist med en dovhjort.
1 november blev ett rådjur påkört och i slutet av oktober skedde ännu en trafikolycka med dovhjort.
Under perioden hittades dessutom en dovhjort som blivit påkörd, men i det fallet hade ingen anmälan gjorts.
Det innebär hela sju viltolyckor inom loppet av endast tolv dagar.
– I två av fallen fick bilarna bärgas från platsen. Det blir dyra reparationer. Vi vill verkligen uppmana bilisterna att hålla igen på hastigheten. Det rör sig en flock dovhjortar där. Det är stationära djur som håller sig vid samma område. Dessutom rör det sig mycket rådjur och älg där, betonar Urban Hertin.
Han påpekar att det är brunsttid för dovhjortarna och då är djuren är extra rörliga.
Det finns en del åkrar i Torstorps- och Viggestorpsområdet, där dovhjortarna söker föda.
– Jag skulle helst se en hastighetssänkning från 70 till 50 kilometer i timmen mellan Viggestorpskurvan och Najenlunden. Denna tidpunkt på året är extra olycksdrabbad eftersom gryning och skymning sammanfaller med resorna till och från jobb. Jag vill gärna se provisoriska viltskyltar vid platsen, konstaterar Urban Hertin.
Det är Trafikverket i Linköping som ansvarar för tillfälliga vägskyltar.
När det gäller eventuella hastighetsbegränsningar är det länsstyrelsen som tar beslut i dessa frågor.