Den senaste tidens regn och snösmältning ligger bakom stigande nivåer i sjöar och vattendrag i Finspångs kommun. Trafikverket beslutade i söndags att se över transporterna med godstågen på grund av översvämningsrisken på sträckan Kimstad-Finspång.
Trafikverket planerade att syna banan under måndagen för att bedöma om den kunde trafikeras. Vid lunchtid var inga tåg inställda.
– Normalt kör vi ett tåg om dagen på sträckan, säger Stephan Ray, presschef, ansvarig samhällskontakter, vid järnvägsoperatören Green Cargo.
Ett eventuellt avbrott kan bli kännbart för till exempel SSAB Emea.
– Vår nuvarande plan är att varje dag via järnvägen ta in 540 ton stålrullar á tolv ton styck som vi lackerar i Finspång. Flödet kan då bokas om till lastbilstransporter för att minimera risken om tåg uteblir, säger Preben Laursen, lager- och logistikchef, SSAB Emea.
Räddningstjänsten hade på måndagen inga kommentarer eftersom det varken råder nödläge eller fara:
– Det är enbart industrierna som påverkas när inte leveranserna går som vanligt, säger Peter Kindblom, räddningschef.
Är det här – att järnvägen i Finspång stängs – vanligt förekommande?
– Nej, det skulle jag inte säga. Det är rätt så ovanligt. Men av erfarenhet vet vi att industrijärnvägen som rullar utmed Sundet där nere är känslig och ibland ställs trafiken in. Att marken då och då blir underminerad har varit en följetong i många år, fortsätter han.