Dennis Legin är ekonomidirektör på Reitan servicehandel, som driver varumärkena Pressbyrån och 7-eleven och är en rikstäckande franchisekedja inom servicehandeln med över 400 butiker.
"Beklagligt"
Han tycker det inträffade är djupt beklagligt.
- Fördröjningen i kortdragningarna beror på ett tekniskt missöde av våra leverantörer som ansvarar för detta, säger Dennis Legin.
Han berättar att dessa problem har upptäckts i tre specifika butiker i landet.
- Vi har gjort allt vi kan för att detta inte ska ske igen, även om vi inte kan garantera det, säger Dennis Legin.
Kunden har ansvar
Han har förståelse för de drabbades problem, men påpekar att kunden har ett ansvar för att ha pengar på sitt konto när transaktionen väl äger rum.
Svårigheterna med att informera om felet framhålls dessutom.
- Vi får inte information om specifika kort. Det är banksekretess. Eftersom vi har så många butiker och det här endast har skett i tre av dessa blev det ändå relativt begränsat, säger Dennis Legin.