Hela veckan har nämligen handlat om räkning i ämnet matematik, där även den avslutande cirkusen var inräknad:
– Temat för den här matteveckan har varit cirkus, så vi både inledde och avslutade veckan med cirkusföreställningar i gympasalen, berättar läraren Rose-Marie Goding. Med den skillnaden att vi lärare var artister vid den inledande föreställningen medan barnen själva tog över den avslutande cirkusföreställningen, där många av våra nästan 100 barn, är med på scenen och uppträder.
Varför då en särskild mattevecka?
– Det beror framförallt på att svenska barn överlag inte är så bra i matte längre och därför tror vi det är viktigt att satsa på mattekunskaper redan i tidig ålder, det vill säga i vårt fall lågstadiet från förskoleklass till och med årskurs tre.
Och vad har ni gjort under veckan?
– Vi har ändrat en hel del på schemat och lagt in fler mattelektioner än normalt. Och så har vi jobbat med bland annat geometriska figurer i alla möjliga sammanhang.
Cirkustemat har genomsyrat hela matteveckan, ända fram till och med cirkusavslutningen.
Kan du nämna några extra matteinslag?
– Barnen har gjort egna t-shirts, där de satt på mattefigurer, som trianglar, cirklar, kuber och liknande. Och nu idag inför cirkusen, delar vi ut popcornstrutar, för på alla riktiga cirkusar får man ju alltid popcorn. och själva struten är en av många geometriska figurer, som vi smugit in på olika sätt i undervisningen.
– De mindre barnen har också gjort halsband av lera, där smycket består av en geometrisk figur, typ en triangel eller rektangel. Allt syftar på att försöka få barnen uppleva matte som roligt och att de bygger upp et självförtroende när de syssslar med matte.