Terapihunden Lilly och terapihundföraren Johanna Bergman har varit populära, återkommande gäster på Nyhemsskolan under vårterminen.
– Vi ser hur bra det funkar och vilka effekter det ger. Eleverna blir gladare, koncentrerar sig bättre, får stärkt självkänsla och sammanhållningen förbättras, säger Madelene Bengtsson, specialpedagog på Nyhemsskolan.
Vid tidningens besök i fredags framför eleverna Elvira Lejon, Umutoni Uwase, Tindra Johansson Knuts och Nodi Wael en helt nykomponerad raplåt, tillsammans med Johanna Bergman, som de tillägnat Lilly.
– Den handlar om hur Lilly är: snäll, gullig och rolig, berättar Elvira.
– Jag blir alltid glad och längtar efter fredagarna när vi får komma hit, för det är så kul, säger Umutoni.
– Det är roligt. Vi pratar och leker med Lilly, gör olika tricks och lär oss många olika saker, säger Nodi.
Det är elever i trean, fyran, femman och mellanstadiets särskola, som haft hundterapi på skolschemat. Lilly är från början en spansk gathund, som utbildats till terapihund.
– Lilly tycker om att bli klappad, älskar att stå i centrum och är barnkär, perfekt för det här ändamålet, säger Johanna Bergman.
Olika övningar genomförs där barnen får ta initiativ och ställa frågor.
– Barnen får träna på närvaro, de släpper andra tankar och ökar koncentrationen. Det har dessutom en lugnande effekt och skapar "må-bra-hormoner" genom att klappa hunden, säger Johanna Bergman.
Madelene Bengtsson lyfter fram flera exempel på att satsningen är lyckad.
– Vi kan koppla många elevers positiva utveckling till Lilly. En elev gillade inte bild, men efter att ha tecknat Lilly ändrades allt. Vissa elever vill inte läsa inför klassen, men för Lilly slappnar de av och kan läsa hur mycket som helst, säger Madelene.
De gör även skogsutflykter och lär sig mer om exempelvis samhällskunskap och allemansrätten.
Lilly är en Podenco Maneto, en spansk kaninjakthund, som levde som hemlös i Alicante. Nu har hon varit i Johannas ägo i tre och ett halvt år. Förhoppningen är att hundterapins effekter ska sprida sig till fler skolor.
– Framstegen som görs hjälper lärarna att se att eleverna kan uppnå vissa kunskapsmål, påpekar Johanna Bergman.
Vårens specialanpassade skolundervisningar kommer att få en fortsättning.
– Vi kommer fortsätta med hundterapin i höst. Det här har verkligen varit en riktigt bra och omtyckt satsning, konstaterar Madelene Bengtsson.