Rundvandring och öppna dörrar till skolsalarna under lektionsaktiviteter. Grosvadsskolan bjöd in till öppet hus.
- Det är en chans för våra blivande sjuor, sexor och femmor att få se hur skolan fungerar, säger Hans Sandberg.
Språkvalsinformation och skolans fyra alternativa profiler: hälsoinriktad idrottsprofil, estetisk kulturprofil, praktisk entreprenörsprofil och fördjupande teoretisk profil, var några punkter som lyftes fram.
Hans Sandberg påpekade att skolan sedan i augusti jobbar på ett annorlunda sätt. I sexveckorsperioder istället för terminsvis.
Sjätte vecka
- Vi gör resultatuppföljningar var sjätte vecka. Det innebär att vi har bättre möjlighet att upptäcka hur det går för eleverna och sätta in stödinsatser i god tid, säger han.
En annan nyhet är elevstödsarbetslaget som under samma tidsperiod kan omfördela sina arbetsresurser utifrån behov.
- Vi har en tydlig inskolningsplan för våra blivande sjuor. Redan i mitten av sexan ska eleverna få en god inblick i vad Grosvadsskolan kan erbjuda, säger Hans Sandberg.
Har temaperiod
Niorna har under sin temaperiod vid namn "GSTAB" fått arbeta praktiskt. Robert Jaas i 9 C fanns på plats vid klassens egentillverkade minipingisbord.
- Vi tillverkade nio stycken på sex timmar. Nu ska vi försöka sälja borden, berättar Robert Jaas.
Pallar och grytlappar var exempel på andra saker som niondeklassarna tillverkat under sin temaperiod.
En strid ström besökare fyllde korridorer, salar och andra utrymmen på Grosvadsskolan under några informativt, intensiva timmar på lördagsförmiddagen.