Det första Arbetsmiljöverket påpekar är att det saknas rutiner för att undersöka och riskbedöma om förändringar i skolans uppdrag. Detta medför risker för ohälsa eller olycksfall och därför kräver nu verket att skolan upprättar rutiner som ”innebär att ni undersöker och riskbedömer konsekvenserna av planerade förändringar i er verksamhet som kan påverka balansen mellan krav och resurser”.
Kravet på bättre städning har uppkommit efter att skolan byggts om. Arbetsmiljöverket anser att det är dammigt i lokalerna. ”Era städplaner är inte anpassade efter hur skolans lokaler idag är utformade. Efter ombyggnaden har behoven av höghöjdsstädning ökat, då nya ventilationsrör dragits i ett flertal klassrum”.
Framkallar ohälsaKrav ställs nu på att lokalerna städas ”på ett sådant sätt och i sådan omfattning att inte damm och allergen framkallar ohälsa bland arbetstagare och elever”. Senast den elfte februari ska bristerna ha åtgärdats.