Siemens ledningskultur får globalt erkännande. Det handlar om Hay Groups senaste studie där Siemens avancerade rejält på rankingen till en hedrande fjärdeplats förra året. I denna ranking undersöktes drygt
1 800 företag i 96 länder.
Med sin fjärdeplats är Siemens det bästa icke-amerikanska företaget. General Electric försvarade sin tätposition. Studien utgår från företagens metoder för att utveckla ledningen och ledningskulturen.
Den visar att framgångsrika företag är starka på tre områden: De stimulerar till samarbete inom sina komplexa företagsstrukturer, de utnyttjar den kulturella mångfalden hos sin personal som en konkurrensfördel och de inriktar sin ledningsutveckling på framtida demografiska utmaningar.
Kurt-Ove Åhs, personaldirektör på Siemens i Sverige, påpekar att Siemens kännetecknas av en stor mångfald vad gäller språk, kultur och utbildning.
- Även här i Sverige är mångfald en strategisk fråga då vi är övertygade att den är vägen till långsiktig framgång. Därför har vi exempelvis startat ett kvinnligt chefsnätverk för att på sikt få en jämnare könsfördelning bland chefer och bli en mer attraktiv arbetsgivare. Vi har också ett brett utbud av utvecklingsmöjligheter både i och utanför Sverige för både chefer och medarbetare, säger Kurt-Ove Åhs i ett pressmeddelande.