Ärligt. Hur kul är det att åka varv på varv? Den frågan har nog många som passerat vägarbetet på 51:an ställt sig när man snällt följt efter de vita lotsbilarna som vänder så snart de kommer fram till rödljusen i mötande riktning. Lotsen Angelica Eriksson ger svar direkt:
– Det är jättekul. Jag älskar att köra bil! säger hon innan hon trycker på knappen som reglerar trafikljuset utanför rutan, som blir grönt, och gasar på.
En lång orm med bilar, bussar och lastbilar följer efter. Angelica tittar i backspegeln.
– Vi får nog öka lite nu. Det är väldigt många bilar i kö just nu, säger hon och meddelar den som kör den andra lotsbilen.
Med "öka" menar hon att ställa om trafikljusets intervall från ungefär 75 till 100 sekunder. Den lägre siffran passar när det är mer "normaltrafik", den högre när det tjocknar på.
"Jättedyrt"
Sedan den 16 september har Skanska jobbat med underhållsåtgärden mellan Kolstad och Finspång på uppdrag av Trafikverket. Just nu är arbetet inne i slutskedet: sedan i slutet av förra veckan är det toppbeläggningen som ska på, genom en metod som kallas ”remixing plus”.
– Det gör vi med en maskin som jämnar av ytan. Det sitter fräsaggregat på den maskinen, som fräser av och ser till att det blir helt plant. Samma maskin lägger på ett nytt lager asfalt, berättar Magnus Öggesjö som är projektansvarig för Skanskas trafikverksjobb i Östergötland, Småland och Blekinge.
Innan dess har ett annat gäng Skanskaanställda jobbat med förarbetet, som att gick ut på att jämna av med asfalt på vissa ställen, och att fräsa av de största topparna på andra.
– Det var därför vägen var väldigt ojämn till en början. Många ringde och frågade om det skulle vara på det sättet, säger Magnus Öggesjö och förklarar:
– Hade vi bara fyllt på med mer asfalt hade det gått åt massor och blivit jättedyrt.
Mitträcken upp
Kostar gör det ändå. Runt 15 miljoner kronor räknar man med att den nio kilometer långa sträckan kostar i slutändan. Ungefär 50 personer har jobbat på sträckan på ett eller annat sätt. Förutom att byta ut det översta lagret har vägens mitt flyttats eftersom det ska bli 2-1-väg hela sträckan. Mitträckena kommer dock inte upp förrän gång- och cykelbanan som planeras utmed sträckan är klar.
– Av tekniska skäl måste man vänta med att sätta upp mitträckena tills den är klar, säger Magnus Öggesjö.
Läs mer i tisdagens tidning.
0122-131 7