Finspångs kommun har beviljats statlig medfinansiering för satsningen på att bygga en gång- och cykelväg utmed Södra Storängsvägen.
– Halva kostnaden för projektet får vi bidrag för. Det statliga bidraget från Trafikverket för åtgärderna är 1 090 000 kronor, vilket utgör 50 procent av projektets bedömda totalkostnad, informerar Magnus Pirholt.
Området det gäller vid Södra Storängsvägen, är från korsningen i närheten av Finspångs taxi, förbi Storängsskolan och Ängslyckans förskola, mot Östermalm.
Arbetet påbörjas under juli månad och beräknas vara klart under oktober månad.
– Det handlar om att det saknats gång- och cykelväg längs sträckan. Vi har haft en del bekymmer vid hämtning och lämning av elever. Vi gör detta för att fler föräldrar ska känna sig trygga med att låta sina barn gå eller cykla till och från skolan, betonar Magnus Pirholt.
Utmed sträckan tillgänglighetsanpassas fem passager med orienteringsplattor för synskadade, trafikhinder och förstärkt belysning. Infarten till Storängsskolans skolgård säkras upp, så att endast varutransporter släpps in på skolområdet. Nuvarande bom ersätts med en elektrisk bom, som placeras närmare korsningen.
Hastighetsdämpande åtgärder, i form av busskuddar, placeras från båda håll innan korsningen Södra Storängsvägen och Börsjövägen.
– Efter byggnationen av gång- och cykelvägen kommer delar av gaturummet bli smalare och det bidrar till lägre hastigheter på sträckan. De föräldrar som har ett behov av att skjutsa sina barn till och från Storängsskolan i bil blir hänvisade till två närliggande parkeringar.
Hållplatsen vid Storängsskolan kommer att iordningställas. Bussfickan regleras så att endast busstrafik får trafikera platsen. Bilburna föräldrar hänvisas till särskilda på- och avstigningsplatser.
– Kommunens förhoppning med dessa åtgärder är att fler väljer att cykla och gå till och från skola och arbete, men även att säkra trafikmiljön i området. Vi förbinder den befintliga gång- och cykelvägen, så att det blir lättare att passera. Det är viktigt att skapa trygghet för skoleleverna och att utveckla gång- och cykelnätet för alla, konstaterar Magnus Pirholt.