Rektorer - och lärare
FINSPÅNGLise-Lotte Larsten är rektor. Det är Ingrid Svensson också. De är rektor tillsammans, på Grosvadskolan. Ingen är chef över den andra. Båda har lika mycket ansvar.Att dela en rektorstjänst gör att de också kan fortsätta att vara lärare. Undervisningen kan de inte tänka sig att släppa.
Ingrid Svensson och Lise-Lotte Larsten delar på rektorsjobbet på Grosvad. Undervisning och kontakt med elever vill de inte avstå från. FOTO: TITTI OLOVSSON
Foto:
<b>Delad tjänst</b>
- Jag tyckte det var spännande att se hur det var, men ville inte släppa undervisningen, säger Lise-Lotte, som är lärare i svenska och samhällsorienterande ämnen.
Efter en kort period på tjänsten, tog hon kontakt med Ingrid och föreslog en delad tjänst.
- Jag var intresserad av att prova rektorsjobbet, men hade småbarn. Läget att ta ett jobba som ensam ledare var inte det rätta, säger Ingrid, som är matte- och NO-lärare på Grosvadskolan sedan 1985.
<b>Samma ansvar</b>
Att dela på tjänsten var en helt annan sak. Rent formellt har de två bitvis varit vikarier och också haft olika titlar. I praktiken har de dock sedan 1996 varit både rektor och lärare vid Grosvadskolan, likställda och med samma ansvar.
Skillnaden är att medan Lise-Lotte arbetar heltid, så arbetar Ingrid deltid.
<b>Värdegrund</b>
För att ett teamwork av detta slag ska fungera krävs en gemensam grundinställning.
- Vi måste inte tycka lika i varje detalj, och det gör vi inte heller. Men vi har en gemensam värdegrund och vi vet var den andra står.
Det delade ledarskapet innebär rent praktiskt, att de båda sitter mittemot varandra vid skrivbordet, att de läser varandras e-post, att de har gemensamt telefonnummer.
Arbetet är uppdelat så att de delar elevärenden lika, att Lise-Lotte har merparten av externa kontakter, medan Ingrid sköter mycket av löpande administration.
- Jag är mindre bokad än Lise-Lotte, säger Ingrid. Hennes almanacka är fulltecknad, medan jag arbetar mera med planläggning framåt.
För båda är det mycket viktigt att fortfarande undervisa och möta eleverna, även om rektorsdelen med åren blivit större i förhållande till lärardelen. Men det finns andra stora fördelar med teamarbetet.
- Man har någon att bolla idéer och tankar med. Man har stöd av varandra i svåra situationer och vid svåra beslut. Det är en styrka att vara två på samma nivå, som är trygga med varandra. Vi tycker inte att ensam är stark.