Rekordmånga elever saknar behörighet
FINSPÅNGRekordmånga elever i Finspång fick inte godkänt i kärnämnena svenska, engelska och matematik, vilket betyder att de saknar behörighet att söka gymnasieutbildning.
Att det har varit bekymmersamt redan tidigare, framför allt när det gäller att få behörighet i matematik vet man om och har också försökt råda bot på genom att tillsätta en extra tjänst.
<b>Otillsatt resurstjänst</b>
Under året har vi haft en halvtidstjänst utlyst inom attraktiv skola för att hitta någon som ska hjälpa oss att se över varför det är så svårt för många elever att få godkänt i just de ämnena, säger Ingrid Nandrup.
Men tjänsten har inte tillsats, för att göra den mer lockande har man nu utlyst den på nytt, men som en heltidstjänst.
- Problemet har varit att de som sökt tjänsten inte har velat gå ifrån sin ordinarie verksamhet, men nu verkar det som att det kommer att lösa sig tills i höst, säger Ingrid Nandrup.
<b>Förlegad undervisning</b>
Frågorna man ska försöka hitta svar på handlar bland annat om att målen kanske är för högt ställda, arbetsmetoderna fel eller förlegade. För tio år sedan genomfördes en stor satsning på kompetenskompletterande utbildning för lärarna. Men frågan är om teorin har verkställts i praktiken eller om undervisningen bedrivs på ett förlegat sätt.
En förklaring skulle också kunna vara att det är betydligt svårare att locka lärare i matematik och no-ämnen. Har man under åttan och nian haft ett antal vikarier kan det ha påverkat hur man klarat av att ta in kunskapen.
- Men det finns också andra faktorer som kan spela in, det kan finnas sociala problem eller så kan eleven ha varit sjuk ofta, säger Ingrid Nandrup.
<b>Sommarskola</b>
De dystra siffror som Fnspångs skolor visar upp kan komma att li något mindre dystra.
- Det kommer som tidigare somrar att finnas möjlighet för de elever som vill att gå i sommarskola. Där har de möjlighet att läsa upp sina betyg och få behörighet i kärnämnena, säger Ingrid Nandrup.
Antal elever i antal och procent som saknade betyg i kärnämnena i sina slutbetyg åk 9.
1999 28 elever, 12 procent
2000 26 elever, 11 procent
2001 13 elever, 8 procent
2002 21 elever, 7 procent
2003 43 elever, 16 procent
1999 28 elever, 12 procent
2000 26 elever, 11 procent
2001 13 elever, 8 procent
2002 21 elever, 7 procent
2003 43 elever, 16 procent
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!