I fredags blev eleverna i årskurs 5 på Storängsskolan informerade om att klasserna skulle splittras. Lärarna berättade att skolans rektor Mats Broström beslutat att splittra tre klasser och istället göra två stora klasser.
Eleverna, varav flertalet gått i samma klass sedan sexårsåldern, skulle delas upp.
- Nästan alla eleverna började gråta och det blev kaos efter det plötsliga beskedet. Sedan släpper man hem alla eleverna utan att ha sagt något till föräldrarna. Inför ett sådant besked bör föräldrarna självklart ha förvarnats, anser föräldern Tobias André.
Han tycker att tillvägagångssättet är mycket oprofessionellt, opedagogiskt och omdömeslöst av skolan.
- Vi ville att eleverna skulle få höra det från skolan först, inte från föräldrarna, säger Mats Broström.
Tobias André påpekar att en sådan stor förändring måste genomföras på ett mer professionellt sätt, till exempel genom en handlingsplan.
Drar tillbaka- Nu fick barnen bara med sig en liten lapp hem där det stod att vi föräldrar skulle få information på föräldramötet.
- Vart tog skolans mål om att elever och föräldrar ska vara delaktiga och känna trygghet vägen?, undrar Tobias André.
Tidigt på måndagsmorgonen fick lärare och elever beskedet att rektorn drar tillbaka beslutet. Till elevernas stora glädje.
- Jättebra. Många av oss har gått tillsammans sedan "sexårs" och "ettan". Nu kan vi se fram emot klassresan nästa år. Vi har samlat jättemycket pengar, säger eleverna i klass 5 A.
Läraren Gunilla Skibniewski är också tillfreds.
- Man hade rivit upp tryggheten för bara ett år. Alla barnen är ändå medvetna om att klassen splittras till sjuan, säger Gunilla.
Läs mer i papperstidningen