Priset satt som handsken
Bergskaeleven Rolf Kargén tillverkade en datorhandske. Det gav honom pris för skolans bästa projektarbete. - Det håller universitetsnivå, säger systemutvecklaren Markus Avén.
Rolf Kargén visar upp hur hans projekt, datorhandsken (infällda bilden), fungerar. Foto: Magnus Johansson
Foto: Magnus
- Vissa produkter till dataspel kostar runt 3 000 kronor. Den här kostar 160 kronor. Den är billigare tack vare att jag använder mig av en annan form av sensorteknik. Igelforskillen har lagt tyngdpunkten i produktutvecklingen på programmeringen. Projektet är uppdelat i olika delmoment som upprättande av arbetsplan, design av funktioner till gränssnittet, programmering, tillverkning och presentation. - Det är ett imponerande specialarbete med tanke på att han lyckats med alla moment. Dessutom får folk se att det verkligen fungerar, säger systemutvecklaren Markus Avén, som undervisar i programmering på Bergska skolan. Spännande interaktion
Rolf har sökt till civilingenjörsprogrammet med inriktning datateknik på Linköpings universitet. - Jag har alltid haft dataintresset. Jag tycker det är spännande med interaktionen mellan människa och dator. Jag kan tänka mig att jobba inom industrin eller med forskning i framtiden. - Det är utvecklingen av ny teknik som lockar, säger Rolf Kargén. Markus Avén påpekar att Bergska skolan satsar väldigt hårt på entreprenörskap. - Eleverna får lära sig att hitta en affärsmässig lösning på ett problem. Kommunen trycker hårt på att det ska satsas på naturvetenskap och teknik. Då gäller det också att fånga upp de elever som utmärker sig så att de återkommer till Finspång i framtiden, säger Markus Avén.