Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Prisas för sina personliga knappar

UF-företaget levererar med hjälp av industriell teknik exklusiva och personliga accessoarer. Nu prisas Finspångseleverna för sina insatser.

Sondre Kristiansen, Joel Vållberg och Martin Andrae i UF-företaget C Bouton UF förklarar hur arbetet i verkstaden går till.

Sondre Kristiansen, Joel Vållberg och Martin Andrae i UF-företaget C Bouton UF förklarar hur arbetet i verkstaden går till.

Foto: Magnus Johansson

FINSPÅNG2019-01-17 17:00

Martin Andrae, Joel Vållberg och Sondre Kristiansen går tredje året på teknikprogrammet vid Curt Nicolingymnasiet.

I höstas startade trion UF-företaget C Bouton UF, som utsetts till månadens UF-företag i Östergötland.

– Jag har tänkt på den här idén länge. Jag har ett stort intresse för herrmode, säger vd Martin Andrae.

Efter studier i entreprenörskap och företagsekonomi drog processen igång. Företagsnamnet har sin förklaring.

– C står för cuff, manschett på engelska, och bouton är knapp på franska. Vi ville skapa något från början till slut, påpekar Martin Andrae.

Företaget köper in stavar i mässing, koppar och stål. Därefter tillverkas knapparna med CNC-teknik, bland annat fräsning och svarvning. Genom ett 3D-program i datorn skapas en mall för hur den färdiga produkten ska se ut och sedan programmeras koder som talar om för de automatiserade maskinerna hur manschettknappen ska svarvas, fräsas och poleras.

– Jättekul att vinna pris. De tycker att vi har en bra produkt och uppskattar att vi gör något teknikrelaterat, säger ekonomiansvarige formgivaren Joel Vållberg.

CNG-eleverna uppskattar att det finns en handfull företag som tillverkar manschettknappar i landet.

– Vår affärsidé är att skräddarsy vad kunderna vill ha. Efter varje ny beställning ritar vi om gravyren, som är personlig. Det är kundens val hur manschettknapparna ska se ut, berättar produktionsansvarige Sondre Kristiansen.

– Vi vill fylla segmentet mellan lågpris och dyra juvelerare. Vi vill skapa en personlig känsla av exklusivitet till ett överkomligt pris, tillägger Joel Vållberg.

De har en del beställningar.

– Det är en perfekt julklapp, så vi sålde en del då, säger Sondre Kristiansen.

– Målgruppen är främst modeintresserade. Vi räknar också med att sälja bra framåt sommaren, när många tar studenten, påpekar Joel Vållberg.

I mars anordnas en UF-mässa i regionen.

– Då ska vi ställa upp i kategorin "Årets affärsplan". Det bästa med företaget är att vi har skapat något som vi kan vara stolta över, betonar Martin Andrae.

– Det roligaste har varit att få lära sig mer om hur det fungerar i en verkstadsproduktion, att följa hela processen från råmaterial till färdig produkt, konstaterar Joel Vållberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om