Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Populärt café med it

Swish, bank-id, appar, sms, e-post och mycket annat. Om det handlar frågorna när pensionärerna i SPF Seniorerna i Finspång, samlas till it-caféer.

Om appar. Carl-Johan Dyverfeldt lär Vanja Nilsson mer om appar, för att hon bland annat vill hänga med bättre i tv-program, som Bytt är bytt och Duellen.

Om appar. Carl-Johan Dyverfeldt lär Vanja Nilsson mer om appar, för att hon bland annat vill hänga med bättre i tv-program, som Bytt är bytt och Duellen.

Foto: Sören Boström

FINSPÅNG2017-10-14 06:45

Är de här kurserna populära?

– Jag vill börja med att betona att vi inte kallar det för kurser, utan rätt och slätt för it-caféer, rättar Carl-Johan Dyverfeldt, som är en av handläggarna.

Vad är det för skillnad på it-kurs och it-café?

– Kurser handlar ju ofta om att lära någon någonting från grunden, men på våra it-caféer får medlemmarna i SPF komma och fråga om ett specifikt problem, när det gäller mobiltelefoner, datorer och paddor, och sedan försöker vi handledare lösa problemet om vi kan.

Är ni många handledare?

– Just nu är vi fyra handledare, som är med på it-träffarna så ofta vi kan och det är jag själv, Lars Johansson, Elisabeth Blomkvist och Bertil Nilsson.

Får vem som helst av de 567 medlemmarna i SPF Seniorerna i Finspång komma till it-caféerna?

– Ja, men man måste boka tid, för det är svårt att hinna lösa problem, om det kommer väldigt många deltagare på ett och samma café, säger Lars Johansson.

– Så hade vi det i början, men det blev ohållbart. För ibland kunde det komma ett tiotal medlemmar på en gång och fråga oss handledare om olika problem. Då blev det att vi samtidigt försökte hjälpa flera stycken på en gång och då fungerade det inte bra.

Så idag får bara ett visst antal komma till varje it-café?

– Ja, i princip bara en deltagare per handläggare, för då fungera det bäst och man får tid att lösa de problem som uppstått. Förutom problemlösningen, tillägger Lars Johansson, försöker vi också hinna med att tipsa deltagarna om olika saker man kan göra inom it.

– I princip känns det som det inte längre finns några begränsningar för vad man kan göra med sin dator och mobiltelefon, utan det finns massor av bra och underlättande möjligheter som står till buds.

Är det något speciellt som deltagarna ska tänka på när de kommer till it-caféerna?

– Ja, och det är att man måste känna sig nyfiken, på att lära sig mera, säger Lars Johansson. Man behöver inte alls, som jag själv, vara en tekniknörd, som älskar att lära mig att upptäcka nya möjligheter på mobiltelefonen, men man måste var nyfiken och sedan beredd på att träna, för att lära sig nya saker. Då är mobiltelefonen ett suveränt hjälpmedel.

– Och eftersom man brukar få massor av appar, när man väl börjar använda mobiltelefonen dagligen, så brukar jag tipsa om att man formerar apparna i olika grupper, exempelvis appar för ekonomi, för resor och så vidare. Då blir det förstås lättare att hitta i mobilen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om