Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Polisen spårade lästjuven

Lästjuven stal en skattkista, men spårades snabbt av polisen. Bokens veckor fick en minst sagt spännande start på Viggestorpsskolan.

Letat spår. Polisassistent Kristin Salokannel visar skolbarnen hur det går till när polisen letar efter fingeravtryck.

Letat spår. Polisassistent Kristin Salokannel visar skolbarnen hur det går till när polisen letar efter fingeravtryck.

Foto: Magnus Johansson

FINSPÅNG2015-11-07 11:00

Skolans skattkista var försvunnen och det var fullt av finger- och skoavtryck överallt. Skolan anmälde brottet till polisen och snabbt var polisassistent Kristin Salokannel på plats för att lösa brottet.

Bokens veckor anordnas varje år på Viggestorpsskolan. Denna gång var temat mysterier och deckare.

– Vi har olika teman varje år. Genom att göra en sån här sak vill vi väcka barnens intresse för läsning. Det är extra roligt när man har ett mål, säger Eleonor Håkansson, pedagog på Viggestorpsskolan.

Lästjuven hade lämnat spår efter sig och ett meddelande med en uppmaning att eleverna skulle läsa hela 5 000 sidor ihop under de närmaste veckorna. Kristin Salokannel visade de 65 eleverna i årskurs 1–3 hur det går till när polisen letar efter fingeravtryck och andra spår vid en brottsplats. Hon fick även svara på mängder av frågor om hur det är att arbeta som polis.

– Eleverna får se hur det kan gå till på en brottsplats och vad polisen arbetar med. Nu är temat mysterier och deckare och genom att göra det spännande och roligt hoppas vi att läsglädjen ska väckas ännu mer, säger Eleonor Håkansson.

Kommunen satsar extra på läslyftet i årskurs F–3.

– Vi är några lärare i kommunen som träffas regelbundet och har ett pedagogiskt samarbete och tar lärdom av varandra. Temat är en bättre läsförståelse. Vi vill få barnen att förstå vad de läser. Ett bra sätt att lära sig på är att prata och diskutera om det man läser, säger pedagogen Margareta Gunnebäck.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om