Polisen: Så kan du göra för att inte bli lurad

Bedragarna är skickliga och spelar på känslor för att kunna lura till sig pengar. Det säger polisen Sara Strid – och ger tips om hur du kan skydda dig.

Sara Strid, brottsförebyggare och utredare på polisens bedrägerienhet i Norrköping

Sara Strid, brottsförebyggare och utredare på polisens bedrägerienhet i Norrköping

Foto: Privat

Finspång2024-07-13 00:45

Det telefonbedrägeri Gunilla Kärrbrand beskriver att hon blivit utsatt för är typiskt för bedragarna. Sara Strid är brottsförebyggare och utredare på polisens bedrägerienhet i Norrköping och berättar hur det kan gå till:

– Det kan börja med ett samtal eller sms från vad som ser ut att vara en bank, myndighet eller företag. De säger att du har en obetald faktura, att ditt bank-id blivit kapat eller att du beställt en telefon. Är det ett sms uppmanar de dig att ringa, berättar hon.

Syftet med påståendet är att skrämma upp personen, förklarar hon.

– Man blir stressad och skärrad över att man blivit utsatt för ett brott och det är så de jobbar – de spelar på våra känslor. När man blir uppskrämd och stressad har man svårt att tänka och handla rationellt och det är då deras nästa knep kommer in – att skapa förtroende. 

I det läget blir personen ofta "kopplad till bankens säkerhetsavdelning".

– Då får du sitta i telefonkö och lyssna på bakgrundsmusik och sen får man prata med en väldigt trevlig person. Bedragare är extremt trevliga och manipulativa – de kan säga att det är mycket bedrägerier nu och använda sig av det. De är specialister på det de gör.

Men det finns flera sätt att se igenom bedragarnas knep. Ett av dem är att en bank aldrig har samarbete med någon annan. Ett företag eller myndighet skulle aldrig koppla vidare till banken – då vet man att det är ett bedrägeri.

– Får man ett samtal, sms eller mejl som gör att man blir väldigt orolig, rädd eller stressad – då ska man tänka att det är bedrägeri, säger Sara Strid.

undefined
Bedragarna kan rikta in sig på ett namn, en ort eller en ålder och skicka ut sms eller ringa just dessa under period.

Hennes viktigaste råd är att aldrig ha bråttom. Kolla upp numret i lugn och ro och vänta med att agera.

– Var sunt misstänksam! Många tänker att det här händer inte mig, att det skulle jag aldrig gå på, men även om man vanligtvis är skärpt kanske det är något just där och då som passar in i livet. Du kanske har beställt något och så kommer ett sms om att din beställning är på väg, men något är fel och du ombeds ringa upp.

Polisen arbetar med att utreda brotten och spåra pengarna, men det är ofta svårt och tar tid, säger Sara Strid.

– De här bedrägerierna pågår globalt och bedragarna kommer hela tiden på nya sätt.

Så hur ska vi få stopp på detta?

– Jag önskar att jag hade ett bra svar på det. Vi kommer aldrig kunna stoppa bedragare helt, men vi kan göra allt för att försvåra för dem genom brottsförebyggande arbete och samarbeten med banker och myndigheter.

Polisen Sara Strids tips

– Svara inte! Ringer ett för dig okänt nummer, kontrollera först numret i lugn och ro genom att söka upp det på nätet.

– Motring! Lita inte på att den som ringer eller skickar meddelande är från bank, myndighet eller företag. Lägg på, kolla upp numret och ring upp på det officiella numret.

– Var sunt misstänksam! Kontrollera alltid att det stämmer och ha aldrig bråttom.

– Ha säkra lösenord! Olika lösenord till bank-id, e-post och sociala medier.

– Logga aldrig in med bank-id eller bankdosa på uppmaning av någon annan.

– Ha ett kodord med nära och kära så du vet att det verkligen är de som kontaktar dig.

– Rapportera bluff-sms! Om du har fått ett sms som gör dig misstänksam kan du vidarebefordra det till nummer 7726. Då får operatörerna informationen och kan förhindra att det skickas till fler.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!