Det telefonbedrägeri Gunilla Kärrbrand beskriver att hon blivit utsatt för är typiskt för bedragarna. Sara Strid är brottsförebyggare och utredare på polisens bedrägerienhet i Norrköping och berättar hur det kan gå till:
– Det kan börja med ett samtal eller sms från vad som ser ut att vara en bank, myndighet eller företag. De säger att du har en obetald faktura, att ditt bank-id blivit kapat eller att du beställt en telefon. Är det ett sms uppmanar de dig att ringa, berättar hon.
Syftet med påståendet är att skrämma upp personen, förklarar hon.
– Man blir stressad och skärrad över att man blivit utsatt för ett brott och det är så de jobbar – de spelar på våra känslor. När man blir uppskrämd och stressad har man svårt att tänka och handla rationellt och det är då deras nästa knep kommer in – att skapa förtroende.
I det läget blir personen ofta "kopplad till bankens säkerhetsavdelning".
– Då får du sitta i telefonkö och lyssna på bakgrundsmusik och sen får man prata med en väldigt trevlig person. Bedragare är extremt trevliga och manipulativa – de kan säga att det är mycket bedrägerier nu och använda sig av det. De är specialister på det de gör.
Men det finns flera sätt att se igenom bedragarnas knep. Ett av dem är att en bank aldrig har samarbete med någon annan. Ett företag eller myndighet skulle aldrig koppla vidare till banken – då vet man att det är ett bedrägeri.
– Får man ett samtal, sms eller mejl som gör att man blir väldigt orolig, rädd eller stressad – då ska man tänka att det är bedrägeri, säger Sara Strid.
Hennes viktigaste råd är att aldrig ha bråttom. Kolla upp numret i lugn och ro och vänta med att agera.
– Var sunt misstänksam! Många tänker att det här händer inte mig, att det skulle jag aldrig gå på, men även om man vanligtvis är skärpt kanske det är något just där och då som passar in i livet. Du kanske har beställt något och så kommer ett sms om att din beställning är på väg, men något är fel och du ombeds ringa upp.
Polisen arbetar med att utreda brotten och spåra pengarna, men det är ofta svårt och tar tid, säger Sara Strid.
– De här bedrägerierna pågår globalt och bedragarna kommer hela tiden på nya sätt.
Så hur ska vi få stopp på detta?
– Jag önskar att jag hade ett bra svar på det. Vi kommer aldrig kunna stoppa bedragare helt, men vi kan göra allt för att försvåra för dem genom brottsförebyggande arbete och samarbeten med banker och myndigheter.