Videon är inte längre tillgänglig
Efter onsdagskvällens rån i Lidlbutiken i Finspångs centrum satte sig de två anställda i säkerhet i ett låst kontorsutrymme.
– De fick inga fysiska skador, men var så klart chockade efteråt, säger Linn Hultén.
Hon berättar att företaget följer särskilda rutiner vid dessa typer av händelser. Inom Lidl finns ett antal medarbetare som är krisansvariga.
– De kontaktar vid tillfällen som dessa, vårt externa kristeam som i sin tur tar kontakt med personalansvarig chef, som ska se till att de drabbade erbjuds stöd i det akuta skedet.
Sedan bedömer krisansvarig och personalansvarig chef tillsammans med en extern krisspecialist vilket behov medarbetarna har av psykologiskt krisstöd.
– Medarbetare kan därefter få stöd och avlastning, antingen individuellt eller i grupp. Rutinerna innebär även att vi bland annat säkrar trygghet och ger stöd under de första timmarna, ger möjlighet till telefonkontakt med anhöriga, undersöker individens behov av och möjlighet till stöd i hemmet samt ordnar transport hem, säger Linn Hultén.
Löpande information inom organisationen är också en viktig del av Lidls rutiner i krissituationer, liksom uppföljning och utvärdering av krishanteringen.
Under torsdagsförmiddagen var Finspångsbutiken stängd i väntan på att polisen skulle genomföra en teknisk undersökning vid platsen.
– Butiken kommer att öppna igen i dag, torsdag, klockan 13, säger Linn Hultén.