Oenighet om faktura
2 375 kronor. Så mycket ska Zdenka Johansson betala för en söktjänst på nätet. Men hon har inte beställt något. - I så fall har jag inte fattat det, säger hon.
Foto: Carolina Nilsson
- Killen sa att han hade underlag i form av en inspelning. Jag bad att få höra den och då sa han att han skulle återkomma under dagen, berättar Zdenka.Efter samtalet faxade Zdenka tillbaka fakturan där hon bestred den och skrev att hon skulle polisanmäla det hela. - Sen dess har jag inte hört något, säger hon.Zdenka har varit egen företagare i snart sex år och det här är första gången hon fått något hon inte anser sig ha beställt.- De ringer ofta och vill sälja saker via telefon och många har en aggressiv framtoning. Jag önskar att man fick allt skriftligt innan man verkligen har beställt något. Egentligen borde man väl ha telefonen avstängd, säger hon.Fallit ur
Under en rundsurfning på nätet bekräftar flera personer den bild som Zdenka har om det aktuella företaget: "Mycket lurendrejeri på gång där, där han försökte inbilla mig att jag tidigare gjort en beställning. Akta er!" skriver någon på en hemsida för bara några dagar sedan. "Jag har för första gången blivit grundlurad" skriver en annan. Men på AdNet Online AB tillbakavisar man kritiken:- Vi har telefoninspelning på alla. Vi fakturerar bara på rätt orderunderlag, säger Kim Corell som är delägare i företaget.Men varför har ingen ringt upp kvinnan vi har pratat med då?- Ja du, det har nog fallit ur systemet. Det är ju mycket sjukdom och så nu. Men om du säger till henne att ringa tillbaka så ska vi spela upp inspelningen med henne, säger han.Hur ser du på att det florerar negativa synpunkter om er på internet?- Vi kanske omsätter 100-120 företag om dagen. Och om vi får 40-50 klagomål om året så är det inte så mycket. Det är bara att titta på Svensk Handels varningslista. Vi kommer aldrig hamna där för vi har telefoninspelning på alla vi fakturerar, säger Kim Corell.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!