Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nya hastigheter nästa fredag

Nästa fredag får Finspångs centralort nya hastigheter. Alla 50-skyltar försvinner. I stället är det 30, 40 och 60 som gäller.– Orsaken är att vi vill få bort krockvåldet och gå mot den nationella nollvisionen med noll svårt skadade och döda i trafiken, säger Reine Hansson.

Vad döljer sig bakom sopsäcken? Nästa vecka får centralorten nya hastigheter.

Vad döljer sig bakom sopsäcken? Nästa vecka får centralorten nya hastigheter.

Foto: Carolina Nilsson

FINSPÅNG2013-10-25 12:41

Han jobbar med trafikfrågor inom kommunen och är den som arbetat fram de nya hastigheterna. Nästa år kommer även ytterområdena att få nya hastigheter, men först ut är alltså centrala Finspång. Reine Hansson berättar att kommunen jobbat efter modellen ”Rätt fart i staden” som innefattar fem olika ”livsrum”: frirum, integrerat frirum, mjuktrafikrum, integrerat transportrum och rent transportrum. Efter att ha analyserat Finspång har man delat in centralorten efter dessa olika rum och därmed gett dem olika hastigheter. Reine Hansson exemplifierar:

– Mjuktrafikrum kan man säga är första delen i ett tätbebyggt område, som villagator. Här korsar människor vägen, ja som att man går över till grannen och lånar stegen. Där blir det 30 kilometer i timman.

Vill skapa förståelse

Ett exempel på ett rent transportrum är Östermalmsvägen via Tegelbruket bort mot Gronvägen.

- Här finns ingen anledning för människor att uppehålla sig på vägen, då det finns en gång- och cykelväg utmed vägen, säger Reine Hansson.

Att just 50-hastigheten försvinner beror på en statlig utredning som visar att det är en för snabb hastighet att hålla i tätbebyggda områden. Att bli påkörd i 50 kilometer i timman motsvarar ett hopp från tredje våningen. Samma scenario i 30 kilometer motsvarar ett hopp från första.

– Medan en av tio dör vid påkörningar vid 30 kilometer i timman, dör nio av tio vid 50 kilometer i timman. Med de siffrorna hoppas jag att människor förstår varför vi gör det här, säger Reine Hansson.

Läs mer i fredagstidningen.

Fakta/Hastigheter i historien

1907 infördes de första hastigheterna i Sverige. Då fick man köra 15km/h på dagtid och 10km/h när solen gått ned.

1923 fick man köra 35 km/h inom tätorten och 45 km/h utanför.

1930 togs hastighetsbegränsningarna bort utanför tätbebyggt område. 1936 inom.

1955 insåg man att fri hastighet dödad väldigt många människor i trafiken och 50km/h infördes inom tätbebyggt område.

1973 blev det 30km/h inom tätorten vid skolor och äldreboenden.

2008 infördes hastigheter med 10 steg mellan 30 och 120km/h.

Nu gör man ytterligare förändringar.

Källa: Reine Hansson

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om