Visningen skedde på restaurang i centrala Finspång och hade lockat till sig cirka 45 frisörer .
– Det är godkänt många deltagare, menade Börje Jarmyr, representant från företaget Goldwell som höll i visningen. Och vi hr fått deltagare från Finspång och omgivande orter, som exempelvis Norrköping, Söderköping, Västervik, Katrineholm och Vingåker, som ville komma och se vårens nya hårmode.
– Dessutom kan jag nämna att alla våra modeller, gjorts i ordning tidigare under dagen av våra tekniker på salongen På Håret här i Finspång, med god hjälp av butikens egna frisörer.
Hur ofta arrangeras sådana här visningar?
– Vi brukar försöka arrangera en visning per år, säger Börje Jarmyr.
Varifrån kommer modesignalerna för nya frisyrer?
– Ursprungligen brukar de komma från London och Paris och sedan fortplanta sig till Stockholm. Och nu är vårt företag ute på en riksomfattande turné i Sverige, där vi visar upp de nya frisyrtrenderna.
Trender som frisyrutbildaren Sofie Olofsson förklarade så här:
– I år är det stort fokus på luggar och att man gör lite flikiga klippningar, med hela baslinjer i håret och det ska vara sömlösa övergångar.
Och när det gäller färger?
– Färgmodet just nu för hår är att det ska kännas som djup med både varma och kalla färger, som får ha lite sting och ett skimmer av mer färgstarka nyanser. Men det är som alltid viktigt att frisyren blir väldigt personlig och individuell.
Bland deltagarna fanns frisören Tord Rolin från Norrköping, som sa så här:
– Det är alltid väldigt inspirerande att åka på frisyrvisningar och försöka få med sig nya trender hem till sin egen salong.