Nya förbifarten prioriteras sist
I regionförbundet Östsams länstransportplan med tio större vägprojekt i länet prioriteras en ny förbifart i Finspång sist på listan. - Vi är besvikna. Det är viktigt att koppla ihop Örebro och östgötaregionen på ett bättre sätt, säger kommunens utvecklingschef Hans Lindberg.
Hans Lindberg, utvecklingschef i Finspångs kommun, är besviken på Östsams länstransportplan med tio större vägprojekt i Östergötland.Foto: Carolina Nilsson/arkiv
Foto: Nilsson Carolina
I ett yttrande från Finspångs kommun till Östsam påpekas att det är förvånande att objekt med i många fall främst lokal eller inomregional betydelse valts före riksväg 51:s förbifart. - Ett sånt här beslut gör att trovärdigheten tappas på vad vi vill i Östergötland. Riksvägen är en viktig länk mellan vår region och Örebroregionen. Den är ett viktigt stråk för transporter från Närke till Linköping och Norrköping och andra närliggande orter, säger Hans Lindberg. Framkomlighet
I yrkandet vill även kommunen att sträckan Ljusfallshammar-Svennevad ska ingå i länstransportplanen och att flaskhalsarna vid riksväg 51 förbi Sonstorp och Hällestad tas bort för att förbättra framkomlighet och trafiksäkerhet. Att länsväg 215 förbi Falla ska ingå i länstransportplanen, att breddning av riksväg 51 och länsväg 215 ska ingå i planen för att medge bashastigheten 90 kilometer i timmen på en regional länk av riksintresse. För godstransporter
En ny anslutningsväg för godstransporter till industrin i Finspång nämns som en viktig näringslivspolitisk åtgärd. Dessutom föreslås att behov av åtgärder på riksväg 51, infarten i Finspång mellan Levertorpsvägen och Slottsvägen, tas upp som smärre objekt som en kortsiktig åtgärd för att förbättra framkomlighet för godstransporter och arbetspendling till industrierna i Finspång. Till sist yrkas även att gång- och cykelvägen Borggård-Ljusfallshammar tas upp i länstransportplanen.