Norra Östergötlands konsumentförening (NÖK) gör en komplettering till sitt tidigare överklagande. Av yttrandet till kommunstyrelsen framgår att detaljplanen kan medföra en trafikalstring på upp till 2 400 fordon per dygn, vilket väsentligt överstiger det trafikalstringstal som kommunen utgått från.
Det påpekas även att korsningen vid Gronvägen och infart Viberga/Willys borde ha utformats som en cirkulationsplats med hänsyn till trafiksäkerheten och varierande trafikmängder under olika perioder.
I yttrandet står det att genom att inte utforma korsningen på detta sätt har kommunen brutit mot plan- och bygglagen.
Inte uppfylltI slutet av september har Finspångs kommun även antagit detaljplan för området norr om Norrköpingsvägen (Hårstorp 1:1). Planen innebär att markanvändningen för det området ändras till att också innefatta kontor och handel.
"Eftersom nämnda område ligger i anslutning till de fastigheter som omfattas av den överklagade detaljplanen och försörjs av samma vägar innebär den ändrade markanvändningen ytterligare trafikalstring på nu berörda vägar", skriver NÖKs vd Lennart Thelberg i yttrandet.
Enligt föreningen borde en sammantagen bedömning av trafikpåverkan av de båda planerna gjorts.
"Eftersom detta inte skett har kommunen inte uppfyllt PBLs krav på att detaljplanearbetet ska säkerställa en säker trafikmiljö. Föreningen yrkar därför att detaljplanen ska hävas", skriver Lennart Thelberg.