Nöjda hyresgäster
FINSPÅNGDrygt 80 procent av de hyresgäster som svarat på en boendeenkät från fastighetsägaren Vallonbygden är nöjda eller mycket nöjda med sitt boende. Minst nöjda är hyresgästerna i ytterområdena och mest nöjda är de boende på Nyhem.
774 hyresgäster, eller cirka 40 procent, har svarat.
- Målet var att 40 procent skulle svara så det är vi nöjda med. I tidigare enkäter har bara cirka 30 procent svarat, säger Vallonbygdens VD Matias Lindberg.
Av de svarande har drygt 80 procent uppgett att de är nöjda eller till och med mycket nöjda med helheten i boendet.
- Vi hade sagt att 80 procent skulle vara nöjda så det är positivt, säger Matias Lindberg.
<b>Nöjda på Nyhem</b>
Hyresgästerna har fått cirka tio frågor som rör själva lägenheten, tio frågor rör fastighetsskötseln och några frågor handlar om Vallonbygden som företag och några frågor är av typen om hyresgästerna kan tänka sig att åta sig vissa arbetsuppgifter mot att få hyresrabatt.
Generellt kan sägas att hyresgästerna på Nyhem är de som är mest nöjda med sitt boende.
- Alla svar från Nyhem har blivit mycket bättre än vid den förra enkäten. Vi har också satsat mycket på Nyhem, hyresgästernas engagemang där är stort. Alla är mycket nöjda med de nya miljöhusen. Nyhem har blivit ett mycket bättre område och antalet vakanser har också minskat där, kommenterar Matias Lindberg.
<b>Behov av renovering</b>
Tydligt visar även svaren att hyresgästerna i ytterområdena är minst nöjda med sitt boende.
- Det vet vi om. Ytterområdena ligger längre bort och får mindre uppmärksamhet. Underhållet prioriteras inte där. Det finns också en osäkerhet, vi har sålt en del i ytterområdena och då undrar många hur det kommer att bli med deras hus, säger Matias Lindberg.
Mindre nöjda är även hyresgästerna på Tegelbruket.
- Det beror mycket på att det finns ett renoveringsbehov där, framförallt badrummen och vi kommer att inleda en renovering just där nästa år, säger Matias Lindberg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!