Senaste Äret har det varit fall med personer som dömts för barnpornografibrott, som haft anstÀllning i kommunen i yrken som har med barn att göra.
Det har skapat stor oro hos förÀldrar.
â Jag blev alldeles kall nĂ€r jag fick höra om domarna. Jag hörde att det inte fĂ„ngats upp i nĂ„got system och kommit arbetsgivaren till kĂ€nna. Det Ă€r helt sjukt, det kan finnas fler fall i kommunen, sĂ€ger Jenny Nilsson, förĂ€lder till tre döttrar (sex, elva och tolv Ă„r).
43-Äringen vill se en Ärlig, obligatorisk rutin, dÀr utdrag begÀrs ur brottsregistret för alla anstÀllda som jobbar med barn och unga i kommunen.
â Barn borde inte kunna utnyttjas. Nu blir inte arbetsgivare automatiskt informerade nĂ€r dom om pedofili eller barnpornografi faller. Dömda personer borde inte kunna jobba kvar under pĂ„gĂ„ende utredning, i dessa fall borde de plockas ur tjĂ€nst direkt.
Hon tycker att alla tÀnkbara ÄtgÀrder borde sÀttas in för att skydda barn frÄn övergrepp.
â Folk mĂ„ste fĂ„ veta att det Ă€r sĂ„ hĂ€r. Det borde gĂ„ att bevaka domar och man borde be alla som arbetar med barn om frivillig inlĂ€mning till brottsregistret varje Ă„r. Jag anser att kommunen mĂ„ste agera direkt för att proaktivt minska risken för att fler dömda pedofiler kan arbeta i kommunen, sĂ€ger Jenny Nilsson.
Individerna som nyligen jobbat i kommunen Àr inte lÀngre anstÀllda i FinspÄngs kommun.
Kommunens HR-chef Helén Wallman menar att det Àr en utmaning att kommunen inte meddelas domar som faller dÀr domen kan pÄverka anstÀllningen.
â Det Ă€r viktigt med en trygg och sĂ€ker verksamhet. Det finns svĂ„righeter att begĂ€ra utdrag ur belastningsregistret, dĂ„ lagstödet Ă€r begrĂ€nsat.
Sveriges kommuner och regioner (SKR) har lÀmnat rekommendationen att registerkontroll inför anstÀllning begrÀnsas till omrÄde dÀr lagstöd finns.
â Vi brukar förhĂ„lla oss till SKR:s rekommendationer i de flesta frĂ„gor. Jag har inte kĂ€nnedom om nĂ„got fall dĂ€r vi gĂ„tt emot SKR, sĂ€ger HelĂ©n Wallman.
GÀllande belastningsregistret lyfter Justitieombudsmannens kritik mot SödertÀlje kommun dÄ kommunen kontrollerat om alla anstÀllda, och slutkandidaten i kommunens rekryteringar, begÄtt brott.
I skrivningen konstateras att det utgör "betydande intrÄng i anstÀlldas personliga integritet", att kontrollerna innebÀr övervakning och kartlÀggning av anstÀlldas personliga förhÄllanden. Det saknas rÀttsligt giltigt samtycke frÄn anstÀllda att kontrolleras och lagstöd.
Regeringen har beslutat att se över om kommuner bör fÄ utökade möjligheter att göra bakgrundskontroller av anstÀllda och personer som erbjuds anstÀllning eller uppdrag.
â Vi vĂ€lkomnar givet uppdrag om att utföra bakgrundskontroller. Nu avvaktar vi utredningen, som ska vara klar i oktober, sedan tas beslut om nuvarande hantering kan Ă€ndras, sĂ€ger HelĂ©n Wallman.
Hur ser kommunens kontroller ut av anstÀllda?
â Vi begĂ€r utdrag ur belastningsregistret, dĂ€r lagstöd finns, innan pĂ„börjad tjĂ€nst. Lagstöd finns inte i dag för Ă„terkommande kontroller under anstĂ€llning, de görs dĂ€rför inte.
Görs uppföljningar pÄ enheterna vid den hÀr typen av hÀndelser?
â Vi har krishanteringsplaner, med rutiner och stöddokument som alltid följs, utifrĂ„n det som hĂ€nt. Dessa gĂ€ller vid olika typer av hĂ€ndelser, det erbjuds stöd pĂ„ olika sĂ€tt, sĂ€ger HelĂ©n Wallman.