Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Målet: Fler invånare ska vara stolta över Finspång

Ett nytt varumärke, fritt för både företagare, föreningar och privatpersoner att använda sig av. Det är nya satsningen för att skapa en känsla av stolthet hos Finspångsborna.

Finspång är en kommun att känna stolthet över, det är budskapet i det nya varumärket.

Finspång är en kommun att känna stolthet över, det är budskapet i det nya varumärket.

Foto: Thomas Möller

Finspång2021-09-17 08:00

Från scenen under Stadsloppet kommer det på lördagen att lanseras ett nytt varumärke: Kraften i Finspång.

– Det är ett varumärke för platsen Finspång, något som alla kan samlas kring – både näringslivet, kommunen, föreningar och privatpersoner. Det handlar om att bygga stolthet och att ha en enande plattform, säger Anna Lövheim, tf verksamhetsledare på Tillväxt Finspång, som står bakom framtagandet av varumärket.

Hon berättar att det är ett projekt som varit igång under en period och att de hållit workshops för olika intressenter för att titta på "vad är Finspång?". 

– Då landade vi just i det här att det finns en väldigt stor kraft i Finspång och ett driv i att vilja utveckla kommunen. "Kraften i Finspång" är ett öppet varumärke som alla kan använda sig av i sin egen verksamhet, säger Anna Lövheim.

Hur tänker ni att andra kan använda sig av det?

– Det kan vara ett företag som säljer saker och då med fördel kan lägga loggan till Kraften i Finspång bredvid sin egen. Eller en idrottsförening som vill använda sig av loggan och även de visa att de är en del av det man är stolt över i Finspång, att man är med i utvecklingen.

Varumärket är en del av Tillväxt Finspång som bland annat har ett nätverk för utveckling av kommunen. I början av lanseringen av varumärket kommer det även hållas lunchträffar för att kunna inspirera finspångarna till att vara en del av rörelsen. 

– I det vardagliga handlar "Kraften i Finspång" om att förstå hur viktigt det är att känna sig själv, och att när vi kan se all den kraft som finns i Finspång – då är det lätt att känna stolthet och optimism över sin kommun, säger Anna Lövheim.

Det låter lite som att varumärket egentligen är en inställning till Finspång?

– Ja, det kan man absolut säga. Det är ett anslag och en inbjudan till alla att våga tänka att det finns kraft i Finspång och att man kan vara en del av det. 

Utöver lanseringen av varumärket under lördag ligger Tillväxt Finspång även bakom den skördemarknad som hålls samtidigt på Bergslagstorget. Då är de på plats både där och i Bruksparken för att informera om det nya konceptet som ska får Finspångsborna att bli stolta över sin hembygd. På söndag hålls bland annat en marknad på Vibergas parkering där Tillväxt Finspång även kommer vara med och informera om Kraften i Finspång.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!