Underleverantörsmässan på Elmia i Jönköping pågår mellan den 8 och 11 november och besöks varje år av cirka 20 000 personer.
Finspångs kommuns insats är att samordna deltagandet, bygga montern och även ge företagen viss markservice under mässan.
Lars Björkholm, Atlas Industrial Print AB, utsågs till Årets företagare 2011 i Finspång.
Hans företag har varit med på mässan varje år.
- Vi kan inte stå utanför den här mässan. Den är enormt viktig för vår verksamhet med alla kontakter som skapas, säger Lars Björkholm.
Flertalet årHans Karlström, Finspångs Finmekaniska AB, har varit med på mässan i flertalet år.
- Vi tar med produkter och posters som beskriver vår verksamhet. Det var väldigt positivt efter förra mässan, då det var ett stort intresse, säger Hans Karlström.
I år är det åtta Finspångsföretag. Förutom de redan nämnda även: Häfla Bruks AB, Sonstorps Mekaniska AB (nya), Igelfors Bruks AB (nya), Finspångs Allmekano AB, Coor Service Management AB (nya) och Gripband i Gusum AB.
Finspångsmontern har alltid varit placerad i hall A och förfogar över en monter på cirka hundra kvadratmeter.
Vara enkelt- Det ska vara enkelt för våra företag att deltaga på mässan, säger Anders Bengtson, som är ansvarig på Finspångs kommun för denna verksamhet.
I år kommer två ungdomar ur den så kallade Ung plusgruppen att medverka i montern med speciella arbetsuppgifter. Syftet med detta är att dels höja servicegraden för företagen samtidigt som det är en möjlighet för ungdomarna att knyta kontakter för framtiden och få en inblick i hur ett mässarrangemang går till.
- Vårt deltagande signalerar en positiv bild av kommunen och att vi har ett bra samarbetsklimat. Men det viktigaste är företagen som står i fokus, säger Anders Bengtson.
Träffar folkMässan är en av de största i sitt slag.
- Man träffar gamla kunder och de som kan bli nya kunder, möter leverantörer och stärker nätverket. För ett litet företag som inte har en stor säljorganisation är det ett utmärkt sätt att träffa mycket folk, säger Hans Karlström.
Totalt rör det sig om en satsning av företagen och Finspångs kommun på ungefär 350 000 kronor varav företagen står för merparten av pengarna.
- Det är en jättebra mässa och det är en oerhörd fördel att få hjälp av kommunen. Vi mäter alltid antalet kontakter och gör en uppföljning efter varje års mässa, konstaterar Lars Björkholm.